🚛 Heti Kamionos Hírösszefoglaló – 2025. július
1. EU-s sofőrhiány új szintre lépett – riasztó adatok Németországból és Közép-Kelet-Európából
A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Uniója (IRU) új jelentése szerint 2025 második negyedévében Európa-szerte 600 000 felett volt a be nem töltött kamionsofőri állások száma. Ez a szám egy év alatt közel 25%-os növekedést mutat.
🔎 Leginkább érintett országok:
- Németország: 110 000+ üres pozíció
- Lengyelország: 80 000+
- Franciaország: 55 000+
- Magyarország: Becslések szerint 8000–10 000 fő hiányzik
A probléma nemcsak a járművezetői hiányban rejlik, hanem az utánpótlás képzésének lassúságában, a nemzetközi bizonyítványok hiányában, és a fiatalok pályaelhagyási hajlandóságában is.
Válaszlépések:
- Egyes cégek ingyenes ADR-tanfolyamot, GKI-képzést és nyelvtanfolyamot kínálnak.
- Mások prémium hűségbónuszokat vezetnek be 6–12 hónapos időtartamokra.
- Több országban (pl. Spanyolországban és Olaszországban) már külföldi, unión kívüli munkaerő toborzása is folyik – ez viszont jogilag nehézkes és időigényes.
2. Fuvarozási díjak alakulása – stagnálás és enyhe visszaesés 2025 nyarán
A legnagyobb európai fuvarpiaci elemző platform, a Transporeon szerint 2025 júniusában:
- a fuvarozási díjak átlagosan 2,3%-kal voltak alacsonyabbak, mint egy évvel korábban,
- miközben a költségek (üzemanyag, szerviz, gumi, bér) több mint 7%-kal nőttek.
Leginkább érintett szegmensek:
- Spotpiacok (alkalmi fuvarkapcsolatok) – akár 10–15%-os árverseny tapasztalható
- Nemzetközi relációk (DE–HU, FR–PL) – díjcsökkenés ellenére a kereslet alacsony
- Hűtős fuvarozás – stabilabb, de a rezsiköltségek miatt szintén nyomás alatt van
Szakértők szerint a fuvarpiaci helyzet stabilizálódása leghamarabb 2026 első félévében várható.
3. Gázolajárak és költségnyomás – egy hét alatt három áremelés
A MOL 2025. július 5-én, 8-án és 10-én is módosította a nagykereskedelmi árakat – összesen 12 Ft/liter áremelkedés történt:
- Július 5.: +3 Ft
- Július 8.: +4 Ft
- Július 10.: +5 Ft
Ez különösen súlyosan érinti azokat a fuvarozókat, akik hosszabb távú fix díjas szerződésekben dolgoznak, és nem tudják azonnal érvényesíteni a drágulást.
Megfigyelhető tendenciák:
- Nő a tankolási turizmus: cégek Szlovákiában, Ausztriában tankoltatják a flottájukat.
- Emelkednek a flottaüzemeltetési díjak, különösen a napi használatú alvállalkozói konstrukciókban.
- Több vállalkozás napi árfolyamon kalkulált gázolajáras szerződésre tér át.
4. Digitális tachográfok: új szabályok július 21-től
Az EU-s rendelet értelmében 2025. július 21-től kötelező a második generációs okos tachográf (Smart Tacho 2) használata minden újonnan regisztrált, nemzetközi áruszállítást végző járműben.
Mire kell figyelni?
- A Smart Tacho 2 automatikusan rögzíti a határátlépéseket, pihenőidőket, és GPS-alapú adatokat.
- A régi típusú tachográfokat 2026-ig le kell cserélni azoknál a járműveknél, amelyek EU-n belüli nemzetközi szállításban vesznek részt.
- Ellenőrzés során már vezető nélkül, távolról is kiszűrhetőek az adathiányok, pihenőidő-rövidítések.
Ez jelentős átalakulást hoz a flottakezelésben, és új adminisztrációs szabályokat von maga után.
5. Logisztikai fejlesztések – Magyarország is profitál a közép-európai növekedésből
Több nagy logisztikai szolgáltató jelentett be fejlesztéseket, amelyek közvetetten a hazai fuvarozó szektort is érintik:
Fejlesztések:
- A Waberer’s 108 új vontatót és 150 új pótkocsit rendelt meg – főként DAF és Schmitz márkákból.
- A DPD 5 új logisztikai raktárat épít Kelet-Magyarországon.
- A GLS Székesfehérvár közelében új központot avat, amely akár napi 50 ezer csomag kezelésére alkalmas.
Ezek mind hozzájárulnak a magyar áruszállítási volument növelő hatáshoz, és hosszú távon új lehetőségeket nyitnak az alvállalkozók előtt.
6. Digitális fuvarlevelek (e-CMR) – egyre népszerűbb a magyar cégek körében is
A papíralapú CMR fokozatos kiváltása mostanra nem csak nyugat-európai gyakorlat. Magyarországon is terjed az e-CMR:
- Több mint 200 közepes és nagy fuvarozócég részben vagy teljesen átállt a digitális rendszerre.
- Az MKFE szerint 2025 végére a közúti fuvarozások 30%-ában már nem papíralapú fuvarlevél lesz.
Előnyök:
- Gyorsabb vámellenőrzés, határátlépés
- Könnyebb nyomon követés és archiválás
- Automatikus integráció flottakövető és számlázási rendszerekbe
7. Elektromos kamionok: használt járművek iránt nő az érdeklődés
Bár új elektromos teherautót vásárolni továbbra is drága, egyre több vállalkozás keres használt elektromos kamiont, főként városi áruterítéshez.
Legkeresettebb típusok:
- Volvo FL Electric (szimpla tengely, 300 km hatótáv)
- DAF LF Electric (cserélhető akkupakk, 250–300 km)
- Renault D Z.E. (logisztikai cégek kedvence Franciaországban)
A kereslet oka:
- Zöld vállalati imázs
- Városi behajtási engedmények
- Alacsonyabb szervizigény
8. Mentorprogramok – új trend a sofőrképzésben
Nyugat-Európában elterjedőben van az ún. „Mentor on the Road” rendszer: a cégek gyakorlott, több évtizedes tapasztalattal rendelkező sofőröket ültetnek be az új munkatársak mellé – nem oktatóként, hanem „vezetés közbeni tanácsadóként”.
A program célja:
- Gazdaságosabb, kíméletesebb vezetési stílus kialakítása
- Törvényi előírások betartása (pl. tengelyterhelés, pihenőidő)
- Kockázatcsökkentés, balesetek megelőzése
A módszer most már Magyarországon is elérhető, legalább 3 nagy cégnél indult el pilot program.
9. Kamionos alkalmazások: új toplista a sofőrök körében
Egy 2025 júniusi felmérés szerint a leggyakrabban használt mobilapplikációk a kamionosok körében:
Alkalmazás | Funkció |
---|---|
Truck Parking Europe | Kamionparkolók, értékelésekkel |
Fuelio | Üzemanyagköltség-nyilvántartás, fogyasztás |
Waze | Valós idejű forgalom, traffipax |
Trans.eu | Rakománybörze, fuvarfeladatok |
Trucker Timer | Vezetési és pihenőidők számolása |
Park4Night | Kamionbarát parkolók, zuhanyzóhelyek |
A felhasználók szerint ezek a programok érdemben segítik a napi rutint és a hatékonyabb fuvarozást.
10. Adózási változások a belföldi fuvarozásban – augusztustól új áfa-szabályok
A Pénzügyminisztérium közleménye szerint 2025. augusztus 1-jétől módosul az áfa-kezelés a láncügyletekben és alvállalkozói kiszervezésekben.
Amit érdemes tudni:
- Az új szabályok a belföldi közvetített szolgáltatásokra vonatkoznak.
- A fuvarozási szolgáltatásokat áfamentesen lehet továbbszámlázni, ha azok bizonyítottan exporthoz kapcsolódnak.
- A NAV szigorítja a dokumentációs ellenőrzéseket: CMR, teljesítési igazolás, határátlépés ideje szükséges.
Fuvarozóknak érdemes könyvelővel vagy adótanácsadóval egyeztetni még júliusban.
Összegzés
Téma | Hatás és üzenet |
---|---|
Sofőrhiány | Tovább súlyosbodik, rövid távon nincs megoldás |
Fuvarpiac és díjak | Nyomott árak, növekvő költségek, versenyerő csökken |
Gázolajár | Egy hét alatt +12 Ft, folytatódhat az emelkedés |
Digitális átállás | e-CMR és Smart Tacho 2 lesz az új norma |
Flottakezelés, e-járművek | Használt elektromos kamionok iránt nő az érdeklődés |
Sofőrképzés | Új trend: mentorprogram, gyakorlati tudásátadás |
Logisztikai fejlesztések | Magyarország részesül a közép-európai terjeszkedésből |
Adózás | Változnak az áfa-szabályok, dokumentálás még fontosabbá válik |