Kamionos iparági hírösszefoglaló 2025 Július


🚛 Heti Kamionos Hírösszefoglaló – 2025. július

1. EU-s sofőrhiány új szintre lépett – riasztó adatok Németországból és Közép-Kelet-Európából

A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Uniója (IRU) új jelentése szerint 2025 második negyedévében Európa-szerte 600 000 felett volt a be nem töltött kamionsofőri állások száma. Ez a szám egy év alatt közel 25%-os növekedést mutat.

🔎 Leginkább érintett országok:

  • Németország: 110 000+ üres pozíció
  • Lengyelország: 80 000+
  • Franciaország: 55 000+
  • Magyarország: Becslések szerint 8000–10 000 fő hiányzik

A probléma nemcsak a járművezetői hiányban rejlik, hanem az utánpótlás képzésének lassúságában, a nemzetközi bizonyítványok hiányában, és a fiatalok pályaelhagyási hajlandóságában is.

Válaszlépések:

  • Egyes cégek ingyenes ADR-tanfolyamot, GKI-képzést és nyelvtanfolyamot kínálnak.
  • Mások prémium hűségbónuszokat vezetnek be 6–12 hónapos időtartamokra.
  • Több országban (pl. Spanyolországban és Olaszországban) már külföldi, unión kívüli munkaerő toborzása is folyik – ez viszont jogilag nehézkes és időigényes.

2. Fuvarozási díjak alakulása – stagnálás és enyhe visszaesés 2025 nyarán

A legnagyobb európai fuvarpiaci elemző platform, a Transporeon szerint 2025 júniusában:

  • a fuvarozási díjak átlagosan 2,3%-kal voltak alacsonyabbak, mint egy évvel korábban,
  • miközben a költségek (üzemanyag, szerviz, gumi, bér) több mint 7%-kal nőttek.

Leginkább érintett szegmensek:

  • Spotpiacok (alkalmi fuvarkapcsolatok) – akár 10–15%-os árverseny tapasztalható
  • Nemzetközi relációk (DE–HU, FR–PL) – díjcsökkenés ellenére a kereslet alacsony
  • Hűtős fuvarozás – stabilabb, de a rezsiköltségek miatt szintén nyomás alatt van

Szakértők szerint a fuvarpiaci helyzet stabilizálódása leghamarabb 2026 első félévében várható.


3. Gázolajárak és költségnyomás – egy hét alatt három áremelés

A MOL 2025. július 5-én, 8-án és 10-én is módosította a nagykereskedelmi árakat – összesen 12 Ft/liter áremelkedés történt:

  • Július 5.: +3 Ft
  • Július 8.: +4 Ft
  • Július 10.: +5 Ft

Ez különösen súlyosan érinti azokat a fuvarozókat, akik hosszabb távú fix díjas szerződésekben dolgoznak, és nem tudják azonnal érvényesíteni a drágulást.

Megfigyelhető tendenciák:

  • Nő a tankolási turizmus: cégek Szlovákiában, Ausztriában tankoltatják a flottájukat.
  • Emelkednek a flottaüzemeltetési díjak, különösen a napi használatú alvállalkozói konstrukciókban.
  • Több vállalkozás napi árfolyamon kalkulált gázolajáras szerződésre tér át.

4. Digitális tachográfok: új szabályok július 21-től

Az EU-s rendelet értelmében 2025. július 21-től kötelező a második generációs okos tachográf (Smart Tacho 2) használata minden újonnan regisztrált, nemzetközi áruszállítást végző járműben.

Mire kell figyelni?

  • A Smart Tacho 2 automatikusan rögzíti a határátlépéseket, pihenőidőket, és GPS-alapú adatokat.
  • A régi típusú tachográfokat 2026-ig le kell cserélni azoknál a járműveknél, amelyek EU-n belüli nemzetközi szállításban vesznek részt.
  • Ellenőrzés során már vezető nélkül, távolról is kiszűrhetőek az adathiányok, pihenőidő-rövidítések.

Ez jelentős átalakulást hoz a flottakezelésben, és új adminisztrációs szabályokat von maga után.


5. Logisztikai fejlesztések – Magyarország is profitál a közép-európai növekedésből

Több nagy logisztikai szolgáltató jelentett be fejlesztéseket, amelyek közvetetten a hazai fuvarozó szektort is érintik:

Fejlesztések:

  • A Waberer’s 108 új vontatót és 150 új pótkocsit rendelt meg – főként DAF és Schmitz márkákból.
  • A DPD 5 új logisztikai raktárat épít Kelet-Magyarországon.
  • A GLS Székesfehérvár közelében új központot avat, amely akár napi 50 ezer csomag kezelésére alkalmas.

Ezek mind hozzájárulnak a magyar áruszállítási volument növelő hatáshoz, és hosszú távon új lehetőségeket nyitnak az alvállalkozók előtt.


6. Digitális fuvarlevelek (e-CMR) – egyre népszerűbb a magyar cégek körében is

A papíralapú CMR fokozatos kiváltása mostanra nem csak nyugat-európai gyakorlat. Magyarországon is terjed az e-CMR:

  • Több mint 200 közepes és nagy fuvarozócég részben vagy teljesen átállt a digitális rendszerre.
  • Az MKFE szerint 2025 végére a közúti fuvarozások 30%-ában már nem papíralapú fuvarlevél lesz.

Előnyök:

  • Gyorsabb vámellenőrzés, határátlépés
  • Könnyebb nyomon követés és archiválás
  • Automatikus integráció flottakövető és számlázási rendszerekbe

7. Elektromos kamionok: használt járművek iránt nő az érdeklődés

Bár új elektromos teherautót vásárolni továbbra is drága, egyre több vállalkozás keres használt elektromos kamiont, főként városi áruterítéshez.

Legkeresettebb típusok:

  • Volvo FL Electric (szimpla tengely, 300 km hatótáv)
  • DAF LF Electric (cserélhető akkupakk, 250–300 km)
  • Renault D Z.E. (logisztikai cégek kedvence Franciaországban)

A kereslet oka:

  • Zöld vállalati imázs
  • Városi behajtási engedmények
  • Alacsonyabb szervizigény

8. Mentorprogramok – új trend a sofőrképzésben

Nyugat-Európában elterjedőben van az ún. „Mentor on the Road” rendszer: a cégek gyakorlott, több évtizedes tapasztalattal rendelkező sofőröket ültetnek be az új munkatársak mellé – nem oktatóként, hanem „vezetés közbeni tanácsadóként”.

A program célja:

  • Gazdaságosabb, kíméletesebb vezetési stílus kialakítása
  • Törvényi előírások betartása (pl. tengelyterhelés, pihenőidő)
  • Kockázatcsökkentés, balesetek megelőzése

A módszer most már Magyarországon is elérhető, legalább 3 nagy cégnél indult el pilot program.


9. Kamionos alkalmazások: új toplista a sofőrök körében

Egy 2025 júniusi felmérés szerint a leggyakrabban használt mobilapplikációk a kamionosok körében:

AlkalmazásFunkció
Truck Parking EuropeKamionparkolók, értékelésekkel
FuelioÜzemanyagköltség-nyilvántartás, fogyasztás
WazeValós idejű forgalom, traffipax
Trans.euRakománybörze, fuvarfeladatok
Trucker TimerVezetési és pihenőidők számolása
Park4NightKamionbarát parkolók, zuhanyzóhelyek

A felhasználók szerint ezek a programok érdemben segítik a napi rutint és a hatékonyabb fuvarozást.


10. Adózási változások a belföldi fuvarozásban – augusztustól új áfa-szabályok

A Pénzügyminisztérium közleménye szerint 2025. augusztus 1-jétől módosul az áfa-kezelés a láncügyletekben és alvállalkozói kiszervezésekben.

Amit érdemes tudni:

  • Az új szabályok a belföldi közvetített szolgáltatásokra vonatkoznak.
  • A fuvarozási szolgáltatásokat áfamentesen lehet továbbszámlázni, ha azok bizonyítottan exporthoz kapcsolódnak.
  • A NAV szigorítja a dokumentációs ellenőrzéseket: CMR, teljesítési igazolás, határátlépés ideje szükséges.

Fuvarozóknak érdemes könyvelővel vagy adótanácsadóval egyeztetni még júliusban.


Összegzés

TémaHatás és üzenet
SofőrhiányTovább súlyosbodik, rövid távon nincs megoldás
Fuvarpiac és díjakNyomott árak, növekvő költségek, versenyerő csökken
GázolajárEgy hét alatt +12 Ft, folytatódhat az emelkedés
Digitális átálláse-CMR és Smart Tacho 2 lesz az új norma
Flottakezelés, e-járművekHasznált elektromos kamionok iránt nő az érdeklődés
SofőrképzésÚj trend: mentorprogram, gyakorlati tudásátadás
Logisztikai fejlesztésekMagyarország részesül a közép-európai terjeszkedésből
AdózásVáltoznak az áfa-szabályok, dokumentálás még fontosabbá válik

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük