Kamionos hírek Augusztus 2025


10 legfontosabb kamionos hír, ami 2025 augusztusában történt

A kamionos világ sosem áll meg: minden hónapban történik valami, ami alapjaiban formálja a fuvarozást és a szállítmányozást. 2025 augusztusa különösen eseménydús volt – egyszerre érkeztek hírek a gazdasági válság mélyüléséről, a technológiai újítások előretöréséről, a sofőröket érintő infrastrukturális problémákról és a digitalizáció térnyeréséről. Az alábbiakban bemutatjuk a hónap 10 legfontosabb kamionos hírét, mindegyiket alaposan kielemezve.


1. Európai fuvarozási árak konvergenciája – történelmi pillanat a piacon

Az Upply–Ti–IRU tanulmánya szerint 2025 második negyedévében az európai fuvarozási piac történelmi fordulóponthoz érkezett: a szerződéses és az azonnali (spot) árindexek összeértek, mindkettő 132,2 ponton áll. Ez a számadat talán első pillantásra száraznak tűnhet, ám a valóságban sokkal többet árul el: a piac alapjaiban változik.

A fuvarozási szektorban eddig bevett gyakorlat volt, hogy a hosszú távú szerződések alacsonyabb díjjal, míg a spot piac drágábban működött. A szerződéses fuvar stabilitást adott, a spot pedig rugalmasságot és gyorsaságot, de prémium áron. Most azonban ez a különbség eltűnt, ami azt jelzi, hogy a kereslet és a kínálat olyan egyensúlyba került, ahol a két modell közti árkülönbség minimálisra zsugorodott.

Ez a változás több szempontból is jelentős. A megbízók számára kedvező, hiszen olcsóbban és kiszámíthatóbban tudnak fuvarokat szervezni. A fuvarozók számára viszont komoly kihívást jelent: elveszítik azt a lehetőséget, hogy a spot piacról extra bevételt realizáljanak. Különösen a kisebb cégek kerülhetnek nehéz helyzetbe, hiszen eddig gyakran a spot fuvarok hozták meg számukra a nyereséget.

Egy magyar példán keresztül jól érzékeltethető a változás. Ha egy vállalkozó eddig szerződéses fuvarért 1,20 eurót kapott kilométerenként, míg a spot piacról 1,50-et, most mindkét esetben 1,35 eurót keres. Ez stabil, de nem nyújt többletlehetőséget. A sofőrök számára ez annyit jelent, hogy kevesebb bónusz és extra prémium járhat a rugalmasabb munkákért.

Hosszabb távon az árak konvergenciája átrendezheti a teljes piacot. A nagy fuvarozó cégek előnybe kerülhetnek, hiszen számukra a szerződéses stabilitás mindig is érték volt. A kisebb szereplők viszont nehezebben tudják majd fenntartani a működésüket. Egy biztos: a piac kiszámíthatóbb lett, de a verseny tovább éleződik.


2. Amerikában tovább tombol a „Great Freight Recession 2025”

Az Egyesült Államok fuvarozási piaca hónapok óta mély recesszióban van, amelyet a szakértők „Great Freight Recession 2025”-nek kereszteltek. A válság nemcsak rövid távú megingás: elhúzódó, strukturális problémákat mutat.

A járvány utáni években a fuvarozó cégek tömegesen bővítették flottájukat, mert a megnövekedett fogyasztás miatt úgy tűnt, hosszú távon is magas lesz a kereslet. Azonban a gazdaság lassulásával és a fogyasztói igények csökkenésével a túlkapacitás hirtelen nyilvánvalóvá vált. Az üzemanyagárak ingadozása és az infláció csak tovább súlyosbította a helyzetet.

A spot piac tarifái történelmi mélyponton vannak, a kereslet pedig nem mutat érdemi növekedést. Ennek következményeként rengeteg kisebb fuvarozó kénytelen volt csődöt jelenteni vagy drasztikusan csökkenteni a kapacitását. Hasonló helyzet Ausztráliában is előállt: a DJK Transport nevű cég 57 év működés után omlott össze, ami jól mutatja, mennyire nehéz időket él az iparág globálisan.

A sofőrök számára ez a válság drámai hatásokkal jár. Sokan elveszítették munkájukat, mások kénytelenek más ágazatokban munkát vállalni. Azok a cégek, amelyek képesek átvészelni a válságot, hosszabb távon megerősödve kerülhetnek ki, de addig sok bizonytalanság kíséri a mindennapokat.

A „Great Freight Recession” tanulsága egyértelmű: a fuvarozási piac rendkívül érzékeny a gazdasági ingadozásokra. Az USA példája arra figyelmeztet Európát is, hogy a túlzott kapacitásépítés és a kereslethez nem igazodó beruházások súlyos következményekkel járhatnak.


3. Emelkedő költségek és bérek az EU fuvarozásában

A DSV friss piaci elemzése szerint az Európai Unióban 2025 első negyedévében a fenntartási költségek 2,3%-kal emelkedtek, míg a sofőrök bérei 4,5%-kal nőttek. Ez kettős hatást gyakorol a piacra: a cégek terhei nőnek, a sofőrök viszont jobban járnak.

A költségek emelkedésének oka összetett. Az infláció, az alkatrészhiány és a szervizelési díjak növekedése mind hozzájárult. Emellett a sofőrhiány is egyre súlyosabb, ami bérnyomást helyez a cégekre. A vállalatok kénytelenek magasabb fizetést kínálni, ha meg akarják tartani tapasztalt munkavállalóikat.

A sofőrök számára ez jó hír. Egy magyar sofőr például, aki 2024-ben havi nettó 650 ezer forintot keresett nemzetközi fuvarban, most akár 700–750 ezret is hazavihet. Ez a növekedés érezhető javulást jelent a megélhetés szempontjából, különösen egy olyan szakmában, ahol a munka gyakran nehéz és stresszes.

A cégek számára azonban a bérnövekedés komoly kihívás. A kisebb fuvarozók nehezen tudják kigazdálkodni a magasabb fizetéseket, különösen akkor, ha a fuvarárak stagnálnak vagy csökkennek. Ez a piac további koncentrációjához vezethet, ahol a nagyobb cégek kerülnek előnybe.

Hosszabb távon azonban a sofőrök megbecsülése elengedhetetlen. Az EU-nak szüksége van vonzó munkakörülményekre, ha meg akarja oldani a sofőrhiányt. A bérek emelése ennek csak az egyik, de fontos része.


4. Vauxhall leállítja a hidrogénprogramot – csapás a fenntarthatóságra

A Stellantis-csoporthoz tartozó Vauxhall augusztusban hivatalosan bejelentette: leállítja hidrogénhajtású haszongépjárműveinek fejlesztését. Ez a döntés sokkolta a szakmát, hiszen a hidrogéntechnológiát sokan a jövő egyik kulcsmegoldásának tartották.

A hidrogén előnye, hogy gyorsan tankolható és nagy hatótávot biztosít, így ideálisnak tűnt a hosszú távú fuvarozásban. Az akkumulátoros elektromos kamionokkal szemben nem igényel órákig tartó töltést, ami logisztikai szempontból hatalmas előnyt jelentett volna.

A valóság azonban másképp alakult. A fejlesztési költségek magasak, a hidrogéntöltő infrastruktúra kiépítése pedig lassan halad. A befektetők és a gyártók egyre inkább az akkumulátoros elektromos megoldásokra koncentrálnak, ahol nagyobb a piaci igény és gyorsabb a megtérülés.

A döntés következménye, hogy a zöld átállás lelassulhat, legalábbis a hidrogénes technológia vonatkozásában. Ez csalódást jelent azoknak a fuvarozóknak, akik bíztak a hidrogénben mint jövőbeli alternatívában. Ugyanakkor az elektromos járművek fejlesztése így még több erőforrást kaphat, ami hosszabb távon felgyorsíthatja azok elterjedését.


5. Vezető nélküli kamionok kísérletei az EU fő útvonalain

Az Európai Unió támogatásával több kulcsfontosságú fuvarozási folyosón indultak el önvezető kamionok tesztjei. A projekt célja annak felmérése, hogy a jelenlegi infrastruktúra és jogi környezet mennyire alkalmas az autonóm technológiák befogadására.

Az önvezető kamionok ígérete nagy: csökkenthetik a sofőrhiányt, növelhetik a hatékonyságot és biztonságosabbá tehetik a közlekedést. A járművek digitális összekapcsoltsága révén pontosabban tervezhető a forgalom, kevesebb üresjárat keletkezik, és optimalizálható a fogyasztás.

Ugyanakkor számos kihívás áll még előttünk. A jogszabályi környezet nem egységes, és a felelősség kérdése balesetek esetén továbbra is vitás. Az infrastruktúra, például a határátkelők és parkolók sem mindig alkalmasak az autonóm rendszerek kezelésére.

A sofőrök szempontjából a változás bizonytalanságot hoz. Vajon elveszíthetik a munkájukat? A legtöbb szakértő szerint nem, inkább átalakul a szerepük: a jövő sofőrje sokkal inkább lesz „flottamenedzser” és „rendszerfelügyelő”, mint klasszikus járművezető.


6. Elektromos kamionok: jó hatótáv, de drága üzemeltetés

Az ICCT friss tanulmánya szerint az elektromos kamionok gyakran jobb hatótávot produkálnak, mint azt korábban várták. Ez jó hír a környezetbarát fuvarozás híveinek, ugyanakkor az akkumulátorok költsége továbbra is komoly akadály.

A városi és regionális fuvarozásban az elektromos kamionok már most versenyképesek. Rövid távon, fix útvonalakon jól működnek, különösen ott, ahol a cégek saját töltőinfrastruktúrát tudtak kiépíteni. A hosszú távú, nemzetközi fuvaroknál viszont még nem képesek kiváltani a dízel járműveket.

Az akkumulátorok súlya is probléma: sok esetben csökkenti a hasznos terhelhetőséget, ami gazdaságtalanná teheti a fuvarokat. Ezen felül a beszerzési ár is magas, így a megtérülés hosszabb időt vesz igénybe.

A jövő azonban ígéretes. Az akkumulátortechnológia rohamosan fejlődik, és az árak várhatóan csökkenni fognak. Az állami támogatások és az EU-s zöld programok tovább ösztönzik a cégeket az átállásra. Az elektromos kamion tehát nem kérdés, hanem idő kérdése.


7. Belgiumban parkolóhiány veszélyezteti a sofőrök biztonságát

Belgiumban, amely Európa egyik legforgalmasabb tranzitországa, egyre súlyosabb problémát jelent a kamionparkolók hiánya. A sofőrök gyakran kénytelenek zsúfolt vagy nem biztonságos helyeken megállni, ami nemcsak kényelmetlen, hanem veszélyes is.

A rakománylopások száma nő, és a sofőrök sokszor nem tudják nyugodtan eltölteni pihenőidejüket. Ez pszichés terhelést is okoz, hiszen a folyamatos félelem és bizonytalanság rontja az életminőséget. Emellett a vezetési és pihenőidők betartása is nehézkessé válhat, ami bírságokhoz és jogi problémákhoz vezethet.

A fuvarozói szövetségek évek óta sürgetik a kormányokat és az EU-t, hogy bővítsék a biztonságos parkolók számát. Néhány kezdeményezés elindult, de a helyzet még messze van az ideálistól.

Ez a probléma jól mutatja: nem elég új technológiákról és zöld átállásról beszélni, ha közben a sofőrök mindennapi igényei nincsenek kielégítve. A biztonságos pihenőhely alapvető szükséglet, amely nélkül a fuvarozás egész rendszere sérül.


8. Digitális fuvarlevél (eCMR) meghosszabbítása Beneluxban

A Benelux országokban augusztusban meghosszabbították az elektronikus fuvarlevél (eCMR) jogi érvényességét 2027-ig. Ez fontos lépés a digitalizáció felé, amely hosszú távon forradalmasíthatja a fuvarozást.

Az eCMR egyik legnagyobb előnye, hogy megszünteti a papíralapú adminisztrációt. A sofőröknek nem kell több példányban papírokat hurcolniuk és aláíratniuk, minden digitálisan rögzíthető és nyomon követhető. Ez időt és pénzt spórol a cégeknek, és átláthatóbbá teszi az egész folyamatot.

A hatóságok számára is előnyös a rendszer, hiszen könnyebben ellenőrizhetik az adatokat, és gyorsabban reagálhatnak a problémákra. A digitalizáció ezen a téren tehát minden szereplő számára nyereséget jelent.

A Benelux országok példája más régiók számára is iránymutató lehet. Ha a digitalizáció szélesebb körben elterjed, az egész európai fuvarozás hatékonyabbá és átláthatóbbá válhat.


9. Németországban új digitális mérlegállomás épül

Az Aachen–Köln útvonalon Németország modern, teljesen digitális mérlegállomást épít. Ez a fejlesztés jelentős lépés a fuvarozás digitalizációja felé.

A digitális mérlegállomás előnye, hogy sokkal gyorsabban és pontosabban tudja mérni a járműveket. A sofőrök számára ez rövidebb várakozást jelent, a hatóságoknak pedig hatékonyabb ellenőrzést. Az automatikus adatgyűjtés és elemzés révén csökken a hibalehetőség és a korrupció esélye.

Ez a fejlesztés különösen fontos, hiszen a tengelysúly és a túlterhelés komoly problémát jelent Európa útjain. A modern mérőrendszerek segíthetnek abban, hogy a szabályokat mindenki betartsa, így nő a közlekedés biztonsága és csökken az úthálózat terhelése.

A projekt egyben jelzi is: a jövő a digitalizációé. A mérlegállomások és ellenőrzési rendszerek átalakulása része annak a folyamatnak, amelyben a fuvarozás egyre inkább adatvezérelt és automatizált ágazattá válik


10. Svájc bővíti útdíjrendszerét – 250 új fizetési ponttal

Svájc augusztusban bejelentette, hogy jelentősen bővíti útdíjrendszerét: több mint 250 új díjfizetési pontot telepít az ESTR rendszer részeként. Ez a fejlesztés nemcsak a fuvarozókat érinti közvetlenül, hanem az egész közúti áruszállítási láncra kihat.

Miért döntött így Svájc?

Az ország régóta híres szigorú közlekedési szabályozásáról és a tranzitforgalom kezelésére vonatkozó stratégiájáról. A svájci autópályákon hatalmas kamionforgalom zajlik, amelynek kezelése komoly kihívást jelent a hatóságoknak. Az útdíjrendszer bővítésének célja a bevételek növelése mellett az ellenőrzések pontosítása és a szabályszegések visszaszorítása.

Mit jelent ez a fuvarozók számára?

A fuvarozóknak több adminisztrációval kell számolniuk, hiszen a díjfizetés több ponton történik majd. Ez rövid távon bonyolíthatja a logisztikai tervezést, és megnöveli a költségeket. Ugyanakkor a modern digitális rendszerek révén a fizetési folyamat egyszerűsödhet: a jövőben a legtöbb adat automatikusan kerül rögzítésre.

Hatások a sofőrökre

A sofőrök oldaláról nézve a változás elsősorban anyagi jellegű. A cégek valószínűleg továbbhárítják az extra költségeket, ami szigorúbb útvonaltervezést és kevesebb rugalmasságot hozhat. Egy olyan sofőr, aki rendszeresen jár át Svájcon keresztül, jobban oda lesz kötve a pontos díjfizetési rendszerhez, és kevesebb lehetősége lesz alternatív útvonalak használatára.

A környezetvédelmi szempont

Svájc célja nemcsak a bevételek növelése, hanem a fenntarthatóság erősítése is. Az útdíjrendszer szigorítása ösztönzi a cégeket a modern, környezetbarát flották használatára. Az újabb, alacsonyabb kibocsátású járművek gyakran kedvezményeket kapnak, míg a régebbi, szennyezőbb járművek többet fizetnek. Ez hosszabb távon hozzájárulhat a zöld átálláshoz.

Példa a mindennapokból

Egy osztrák fuvarozó, aki rendszeresen szállít árut Olaszországba Svájcon keresztül, eddig évente 15 000 eurót költött útdíjra. Az új rendszerrel ez az összeg akár 20 000 euróra is nőhet. Ez komoly költség, amelyet vagy a megbízóra kell hárítani, vagy a cég profitját csökkenti.

Jövőbeli kilátások

A svájci lépés előrevetíti, hogy Európa más országaiban is szigorodhatnak az útdíjfizetési rendszerek. Az EU már dolgozik egy egységes, digitális útdíjstruktúra kialakításán, amely hosszabb távon egyszerűsítheti a folyamatokat, de addig a fuvarozóknak országonként eltérő szabályokhoz kell alkalmazkodniuk.

Összességében

A svájci útdíjrendszer bővítése egyértelmű jelzés: a fuvarozás költségei folyamatosan emelkedni fognak, és a cégeknek egyre pontosabban kell tervezniük a működésüket. A sofőrök számára ez több adminisztrációt és szigorúbb kontrollt jelent, ugyanakkor hozzájárulhat a közlekedés biztonságának és fenntarthatóságának javításához.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük