Kamionos hírek 13.hét


Heti Kamionos Hírösszefoglaló – 2025. Március vége

Technológiai újítások, iparági változások és szabályozási hírek a fuvarozás világából – közlekedési hírek nélkül

Bevezető:
Ahogy közeledünk az áprilishoz, a kamionos szakma is új kihívások és lehetőségek elé néz. A 2025-ös év tavasza már most jelentős változásokat hozott az európai és hazai fuvarozók számára: új uniós szabályozások lépnek életbe, zajlik az elektromos átállás, és a technológiai fejlesztések is egyre inkább beszivárognak a mindennapokba. Heti hírösszefoglalónkban ezúttal 10 lényeges és érdekes fejleményt mutatunk be – közlekedési információk nélkül.


1. Közeleg az ICS2 új szakasza – digitális vámkezelés a közúti szállítóknak is

Az Európai Unió vámellenőrzési rendszere, az Import Control System 2 (ICS2) 2025. április 1-jén újabb szintre lép. Ekkortól a közúti, vasúti és tengeri szállítók számára is kötelezővé válik az előzetes szállítmányi adatszolgáltatás. Ez azt jelenti, hogy már a fuvar megindítása előtt elektronikusan be kell jelenteni az áruk típusát, mennyiségét és származási helyét az EU illetékes vámhatóságainak.

Ez az intézkedés több célt szolgál:

  • fokozza a határbiztonságot,
  • csökkenti a vámkezelési időt,
  • és elősegíti az illegális tevékenységek kiszűrését.

A hazai fuvarozók számára ez egy újabb adminisztratív lépcsőfokot jelent, de a versenyképesség megtartása érdekében érdemes időben felkészülni rá.


2. Elektromos teherautók valós környezetben: magyar pilot program indult

Egy hazai logisztikai vállalat elindította Magyarország első hosszútávú, elektromos tehergépjárműveket tesztelő programját Budapest és Győr között. A cél annak vizsgálata, hogy mennyire alkalmasak ezek a járművek a napi 250-300 kilométeres útvonalak kiszolgálására.

A tapasztalatok eddig pozitívak: a sofőrök kényelmesebb vezetési élményről számolnak be, az üzemeltetők pedig csökkenő karbantartási igényeket és üzemanyagköltséget tapasztalnak. A kihívást a töltőinfrastruktúra hiányosságai jelentik, különösen vidéki vagy határ menti útvonalakon.


3. Digitális tachográf 2.0 – nyáron kötelező lesz az új generáció

Július 1-jétől az Európai Unió területén minden újonnan forgalomba helyezett 3,5 tonnánál nehezebb járműnek kötelező lesz a második generációs digitális tachográf beépítése. Az új eszközök képesek:

  • automatikusan rögzíteni a határátlépést,
  • GNSS helymeghatározást végezni,
  • és menet közbeni adatátvitelt biztosítani a hatóságoknak.

Ez a fejlesztés jelentősen megerősíti az ellenőrzési lehetőségeket, ugyanakkor komoly befektetést igényel a járműflották üzemeltetőitől.


4. Új ADR előírások: még nagyobb hangsúly a biztonságon

Júniustól módosulnak a veszélyes áruk szállítására vonatkozó ADR szabályok. A rakományok rögzítésére vonatkozó előírások szigorodnak, valamint részletesebben szabályozzák a dokumentációt és a sofőrök képzettségi követelményeit is.

Többek közt:

  • minden veszélyes szállítmány előtt tételes ellenőrzési lista kitöltése lesz szükséges,
  • a járművek műszaki állapotát szigorúbban figyelik,
  • és a sofőröknek alá kell írniuk, hogy ismerik és értik a fuvar biztonsági követelményeit.

5. Sofőrhiány: Európa-szerte égető probléma

A kamionos szakma legnagyobb kihívása továbbra is a munkaerőhiány. Az EU-ban több százezer sofőr hiányzik, és a tendencia Magyarországon is hasonló: a szakmai szervezetek szerint legalább 8000 kamionos álláshely betöltetlen.

A megoldási lehetőségek között szerepel:

  • célzott fiatalítás,
  • ösztönző programok a GKI-képzés támogatására,
  • és a szakma modernizált kommunikációja, ami vonzóbbá teheti a fiatalok számára.

6. AMTS 2025: a haszongépjárművek éve is volt

Az Automobil és Tuning Show idei kiállításán először kaptak külön csarnokot a haszongépjárművek, köztük több kamiongyártó is megjelent a legújabb fejlesztéseivel. A Scania és a MAN is bemutatta elektromos és hibrid modelljeit, de kisebb cégek is helyet kaptak, akik például fedélzeti kényelmi eszközöket (például 24V-os kiegészítők, mint rizsfőző, antenna, kávéfőző) kínáltak sofőröknek.

A szakmai előadásokon kiemelt figyelmet kapott az akkumulátoros technológia, a zéró emissziós célkitűzések, valamint a városi szállítás jövője.


7. DAF XB: a „Legjobb teherautó” díjat is megkapta

A DAF vadonatúj XB sorozatát a Fleet News Awards zsűrije az év haszongépjárművének választotta. A városi környezetre optimalizált elektromos modell nemcsak környezetbarát, de különösen jól manőverezhető, és a vezetőfülke kényelmi szempontból is kiemelkedő.

A jármű várhatóan a nagyvárosi flották körében lesz különösen népszerű, mivel megfelel az egyre szigorodó emissziós zónák szabályainak is.


8. Napelemek a teherautók tetején – új hatékonysági szint

Több gyártó, köztük a DAF és a Volvo is kísérletezik integrált napelemes rendszerekkel. Ezek a rendszerek nem a hajtásláncot táplálják, hanem a jármű elektromos rendszereit, hűtését, fedélzeti komforteszközeit.

A tesztek szerint:

  • akár 5–10%-os üzemanyag-megtakarítás is elérhető,
  • a CO₂-kibocsátás érezhetően csökken,
  • és hosszabb állásidő alatt is működhetnek a komfortberendezések (klíma, hűtő stb.).

9. Kötelező egészségügyi szűrések: jön az új rendelet

Szeptember 1-jétől új egészségügyi rendelet lép életbe, melynek értelmében minden hivatásos járművezetőnek rendszeres szűrésen kell átesnie. A vizsgálat része lesz:

  • látás és hallás tesztelése,
  • kardiovaszkuláris vizsgálat,
  • és bizonyos esetekben alvásdiagnosztika.

A rendelet célja a közlekedésbiztonság növelése és a hirtelen rosszullétek miatti balesetek megelőzése.


10. Logisztikai központok fejlesztése országszerte

Az elmúlt hónapban több nagyszabású logisztikai beruházás indult el Magyarországon:

  • Gyál: új raktárbázis létesítése, 25 000 m²-en.
  • Tatabánya: hűtött áru központ épül a kiskereskedelem számára.
  • Szeged: nemzetközi cross-dock logisztikai hub a Balkán irányú fuvarokhoz.

Ezek a fejlesztések nemcsak az ellátási láncok hatékonyságát növelik, de új lehetőségeket is teremtenek a hazai fuvarozó cégek számára.


Zárás – Merre tovább, kamionos világ?
Az elmúlt hét eseményei jól mutatják, hogy a fuvarozási iparág folyamatos változásban van. A digitalizáció, az alternatív hajtások, a szigorodó szabályozások és a munkaerőhelyzet együttesen formálják a jövő kamionos mindennapjait. Az alkalmazkodás, az előrelátó fejlesztések és a tudatos szakmai tervezés most kulcsfontosságú lehet minden vállalkozásnak.

Mi pedig jövő vasárnap újra jelentkezünk a legfrissebb hírekkel, elemzésekkel és újdonságokkal – természetesen ismét forgalmi hírek nélkül.


Webáruházunk:
Ha hasznosnak találtad a cikket, és kamionalkatrészekre vagy kiegészítőkre van szükséged, nézz szét kínálatunkban:
Kamion Shop – kamionshopkft.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük