Kamion GPS nyomkövető rendszerek árai 2025-ben


Kamion GPS nyomkövető rendszerek – Mennyibe kerülnek valójában?

A fuvarozás világa az elmúlt 10–15 évben teljesen átalakult. Ami régen „luxus” extra volt – például a GPS alapú nyomkövetés –, ma már alapvető elvárás. A megbízók pontos érkezési időket kérnek, folyamatos státuszjelentést várnak, egyre nagyobb a nyomás a költségcsökkentésen, miközben a lopások, a tankolási visszaélések és a hatósági ellenőrzések sem lettek ritkábbak.

Nem csoda, hogy egyre több fuvarozó cégvezető teszi fel magának a kérdést:

„Oké, értem, hogy kell GPS a kamionokba, de mennyibe kerül ez az egész valójában? Hol a vége a költségeknek, és tényleg visszahozza az árát?

Ebben a cikkben pontosan erre adunk választ. Nem marketinganyag, nem reklám – hanem őszinte, részletes költségelemzés, fuvarozói szemmel, a gyakorlatból kiindulva.

Megnézzük:

  • milyen típusú kamion GPS nyomkövető rendszerek léteznek,
  • miből áll egy komplett rendszer (hardver, szoftver, adat, telepítés),
  • milyen látható és rejtett költségei vannak,
  • és ami a legfontosabb: mennyit tudsz vele megtakarítani, ha jól választasz.

1. Miért lett alapkövetelmény a GPS nyomkövetés a kamionoknál?

Mielőtt a konkrét árakról beszélnénk, érdemes megérteni, miért lett ennyire fontos a GPS.

Régen a fuvarozás nagy része bizalmon, telefonos egyeztetéseken és papíralapú menetleveleken alapult. Ma már:

  • a megbízók online látnák a szállítmányukat,
  • az alvállalkozóktól is átlátható riportokat kérnek,
  • a hatóságok szigorúbban ellenőriznek,
  • a gázolaj ára az egekben van,
  • a sofőrhiány miatt minden hatékonyságnövelés aranyat ér.

Egy jól beállított kamion GPS rendszer nem „kémkedés” a sofőrök felett, hanem üzleti eszköz, amely segít:

  • csökkenteni az üzemanyagköltséget,
  • optimalizálni az útvonalakat,
  • átlátni a flotta mindennapi mozgását,
  • megvédeni a járművet és a rakományt,
  • és a nap végén növelni a cég profitját.

2. Nem csak egy fekete doboz: miből áll egy kamion GPS rendszer?

Sokan úgy gondolnak a GPS-re, mint egy kis fekete dobozra a műszerfal alatt.
A valóságban egy modern kamion nyomkövető rendszer több, egymással összekapcsolt elemből áll:

  1. Hardver (eszközök a járműben)
  2. Szoftver (webes és mobil felület)
  3. Adatkommunikáció (mobilnet, szerver)
  4. Telepítés, kalibrálás, beállítás
  5. Ügyfélszolgálat, support, frissítések

Nézzük sorban!


2.1. Hardver – a járműbe szerelt GPS egységek és szenzorok

A kamion fedélzetére szerelt eszközök közül a legfontosabb a GPS egység, amely:

  • veszi a műholdas jelet,
  • méri a jármű sebességét,
  • figyeli a gyújtás állapotát,
  • és elküldi az adatokat a központi szerverre.

Ehhez jöhetnek kiegészítők:

  • CAN busz modul, amely kiolvassa a jármű belső adatait (fogyasztás, fordulatszám, hibakódok stb.),
  • üzemanyagszonda, amely valós időben mutatja a tank szintjét,
  • ajtónyitás érzékelő, fontos például hűtős vagy értékes rakománynál,
  • tengelyterhelés mérés, ami segít a túlterhelés elkerülésében,
  • pótkocsi azonosító egység, ami mutatja, melyik vontató melyik pótot húzza,
  • hőmérséklet szenzor, ami pl. hűtős kocsiknál kötelező elem lehet.

2.2. Szoftver – ahol a tulajdonos, a diszpécser és a megbízó mindent lát

A GPS rendszer másik fele a szoftveres felület, amely általában:

  • egy böngészőből elérhető webes rendszer,
  • és egy mobilalkalmazás (Android/iOS).

Itt lehet:

  • térképen követni a járműveket,
  • visszanézni, ki merre járt, mennyivel ment, hol állt,
  • riportokat készíteni (fogyasztás, km, alapjárat, sofőrprofilok),
  • beállítani riasztásokat (gyorshajtás, zóna elhagyása, hosszú alapjárat, tankolás stb.),
  • automatikus menetleveleket generálni.

Minél fejlettebb a szoftver, annál nagyobb segítséget ad a mindennapi flottakezelésben – és annál fontosabb része a valódi értéknek, amit a rendszer képvisel.


2.3. Adatkommunikáció – SIM kártya, mobilnet, szerver

A GPS egység nem magában dolgozik. Az adatok:

  • a járműből a mobilhálózaton (GPRS/LTE) keresztül jutnak el a szerverre,
  • a szerver pedig feldolgozza, tárolja és megjeleníti azokat.

A szolgáltatók a havi díjban jellemzően ezt is beleszámolják:

  • SIM kártya bérlet vagy adatforgalmi díj,
  • szerver üzemeltetés, tárhely,
  • biztonsági mentések, adatvédelem.

2.4. Telepítés, bekötés, kalibrálás

Hiába a jó eszköz, ha rosszul építik be.
Egy jó telepítés:

  • stabil, rejtett, vandálbiztos elhelyezést jelent,
  • szakszerű bekötést (főleg CAN busz és szonda esetén),
  • és pontos kalibrálást (pl. üzemanyagszintnél).

Minél összetettebb a rendszer (pl. szondás üzemanyagkijelzés, több szenzor), annál több munkaóra szükséges, és annál magasabb a telepítési költség.


2.5. Ügyfélszolgálat, oktatás, támogatás

Erről ritkán esik szó az árajánlatokban, pedig nagyon nem mindegy, hogy:

  • ha elakadsz egy beállításnál,
  • ha nem látod az adatokat,
  • ha új sofőrnek kell belépést adni,
  • ha másnapra kell egy riport a könyvelőnek,

akkor van-e gyors, elérhető, magyar nyelvű támogatás.

Ennek a költsége is benne van a havi díjban – vagy legalábbis benne kellene lennie.


3. Mennyibe kerül a hardver? – 25.000 Ft-tól 120.000 Ft-ig

Nézzük konkrétabban, milyen eszközkategóriák vannak, és nagyjából milyen árakkal számolhatsz.

3.1. Alap GPS egységek – 25.000–40.000 Ft

Mit tudnak?

  • valós idejű pozíció,
  • sebesség,
  • útvonal naplózása,
  • gyújtás állapot,
  • alap riasztások (gyorshajtás, alapjárat, hosszú állásidő).

Mikor elég?

  • ha nagyon szűk a keret,
  • ha elsősorban a jármű helyzetére vagy kíváncsi,
  • ha nincs különösebben nagy félelem az üzemanyaglopástól,
  • ha a megbízó nem kér részletes riportokat.

3.2. Középkategóriás, CAN buszos rendszerek – 50.000–80.000 Ft

Ezek ma a legnépszerűbbek a komolyabb fuvarozók körében.

Mit tudnak az alapfunkciókon túl?

  • valós fogyasztási adatok (nem csak számolt, hanem a járműtől olvasott),
  • fordulatszám, gázpedálállás, tempomat használat,
  • hibakódok, motorállapot adatok,
  • kilométeróra állás pontos követése,
  • vezetési stílus elemzés (hirtelen fékezés, erős gyorsítás, kanyarsebesség).

Ezzel már komoly üzemanyag-megtakarítás érhető el, és a sofőrök vezetési stílusa is objektíven mérhető.

3.3. Prémium, szondás és szenzoros rendszerek – 80.000–120.000 Ft (és fölötte)

Itt már valódi professzionális telematikai központról beszélünk, nem csak egy sima GPS-ről.

Mit tudnak?

  • üzemanyagszint-mérés szondával (literre pontosan),
  • tankolások és leengedések azonnali jelzése,
  • hűtőkocsi belső hőmérsékletének mérése, naplózása,
  • ajtónyitás-érzékelés,
  • tengelyterhelés figyelés (túlterhelés megelőzése),
  • pótkocsi azonosítása,
  • PTO időkövetés billencseknél.

Kinek ajánlott?

  • hűtős flották,
  • ADR-es és nagy értékű árut szállító cégek,
  • nagy flották, ahol már 1–2% üzemanyagszint-eltérés is több millió forint,
  • olyan vállalkozások, ahol korábban gond volt a „furcsa” tankolásokkal.

4. Telepítési költségek – miért nem mindegy, miből áll össze?

A telepítés ára általában 10.000–40.000 Ft járművenként, de nem mindegy, mit tartalmaz.

4.1. Egyszerű GPS bekötés – 10.000–15.000 Ft

  • az eszköz rögzítése,
  • tápellátás bekötése,
  • alapszintű tesztelés.

4.2. CAN buszos bekötés – +10.000–20.000 Ft

  • járműtípusonként eltérő csatlakozási pontok,
  • adatvonalak felderítése,
  • szoftveres kalibrálás, adatok ellenőrzése.

4.3. Üzemanyagszonda telepítése – 30.000–40.000 Ft

  • tank leeresztése, megfurása,
  • szonda beszerelése,
  • kalibrálás (több részletben feltöltve a tankot),
  • próbamenet, tesztelés.

4.4. Egyéb szenzorok, pótkocsi egységek – +10.000–20.000 Ft

  • ajtóérzékelők,
  • hőmérséklet szenzorok,
  • tengelyterhelés szenzorok,
  • pótkocsi azonosítók.

Minél komplexebb rendszert szeretnél, annál inkább számolni kell azzal, hogy a telepítés nem egy „félórás mutatvány”, hanem komoly, szakértelmet igénylő munka – ennek pedig költsége is van.


5. Havi díjak – mit fizetsz valójában 2.000–7.000 Ft-ért havonta?

A legtöbb szolgáltató havi előfizetéses rendszerben dolgozik.
Itt általában benne van:

  • a szerverhasználat,
  • a mobiladat forgalom,
  • a felület használata,
  • a riportok, riasztások,
  • a frissítések és a support.

5.1. Alap GPS követés – 2.000–3.000 Ft / hó / jármű

Mit kapsz ezért?

  • térképes követés,
  • útvonal visszajátszás,
  • időszakos riportok (pl. napi/heti km, állási idők),
  • alap riasztások (pl. túllépett sebesség, túl hosszú alapjárat).

5.2. CAN buszos telematika – 3.000–5.000 Ft / hó / jármű

Mit tud pluszban?

  • valós fogyasztás riportok,
  • üzemóra, fordulatszám, terhelés, hibakódok,
  • sofőr szerinti bontásban vezetési stílus elemzés,
  • részletes riportok (fogyasztás fuvaronként, járművenként, sofőrönként).

5.3. Szondás, prémium csomag – 5.000–7.000 Ft / hó / jármű

További extrák:

  • tankolások automatikus felismerése,
  • lopási események azonnali riasztása,
  • hűtőkocsi hőmérséklet naplózás (hatóságoknak is bizonyítható),
  • összetett riasztási logika (pl. ajtónyitás zárt zónán kívül, hirtelen üzemanyagszint-csökkenés stb.).

6. Rejtett költségek – amikről sokszor csak utólag derül ki, hogy léteznek

Nagyon fontos, hogy amikor árajánlatot kérsz, ne csak a „szép számot” nézd. Kérdezz rá:

  • van-e hűségidő,
  • van-e kilépési díj,
  • van-e rendszerindítási díj,
  • mennyibe kerül, ha egy eszközt cserélni kell.

Íme pár tipikus rejtett költségtípus.

6.1. Hűségidő és kötbér

Nem ritka, hogy 24 vagy 36 hónapos szerződést kérnek.
Ha 1 év után kiderül, hogy nem vagy elégedett, vagy csökken a flottád, előfordulhat:

  • kilépési díj,
  • kötbér a hátralévő hónapokra,
  • eszköz „visszavásárlási” kötelezettség.

6.2. Aktiválási / belépési díj

Egyes rendszereknél külön díj lehet:

  • a felhasználói fiók létrehozása,
  • a rendszer „élesítése”,
  • vagy az első év rendszerhasználati díja egy összegben.

Ez lehet 3.000–10.000 Ft egyszeri tétel.

6.3. Eszközcsere, SIM csere

Ha:

  • meghibásodik az eszköz,
  • a jármű totálkárt szenved,
  • vagy SIM kártyát kell cserélni,

akkor néha külön díjazás jár:

  • eszközcsere: 20.000–40.000 Ft,
  • SIM csere: 2.000–5.000 Ft.

6.4. Pótkocsi követés felára

Ha a pótkocsit külön egységgel szeretnéd követni, akkor:

  • plusz hardver,
  • plusz telepítés,
  • plusz havi díj (1.000–2.000 Ft).

6.5. Extra funkciók, API hozzáférés

Nagyobb cégeknél fontos lehet:

  • integráció más rendszerekkel (pl. fuvarbörze, TMS, saját ERP),
  • egyedi riportok fejlesztése.

Ez sokszor külön áron megy, akár havi plusz díjjal.


7. Összefoglaló számítások – konkrét példák egy kamion éves GPS költségeire

Nézzünk három tipikus csomagot, hogy érezhető legyen a nagyságrend.

7.1. Alap GPS csomag – 1 kamionra

  • Hardver: 30.000 Ft
  • Telepítés: 15.000 Ft
  • Havi díj: 2.500 Ft × 12 hónap = 30.000 Ft

Éves összköltség: 75.000 Ft
Havi átlag: 6.250 Ft

7.2. Középkategóriás, CAN buszos csomag

  • Hardver: 65.000 Ft
  • Telepítés: 20.000 Ft
  • Havi díj: 4.000 Ft × 12 hónap = 48.000 Ft

Éves összköltség: 133.000 Ft
Havi átlag: kb. 11.000 Ft

7.3. Prémium, szondás telematikai csomag

  • Hardver: 110.000 Ft
  • Telepítés: 35.000 Ft
  • Havi díj: 7.000 Ft × 12 hónap = 84.000 Ft

Éves összköltség: 229.000 Ft
Havi átlag: kb. 19.000 Ft

Első ránézésre ez soknak tűnhet – de nézzük mellé a megtakarítási oldalt.


8. Megtérülés: mennyit hoz vissza a kamion GPS nyomkövető rendszer?

A GPS rendszer valódi értéke nem a térképen látszik, hanem a könyvelésben.
A megtakarítások nagy része csendben, „a háttérben” keletkezik:

  • kevesebb felesleges kilométer,
  • kevesebb üresjárat,
  • jobb vezetési stílus,
  • kevesebb üzemanyaglopás,
  • kevesebb baleset,
  • gyorsabb adminisztráció.

8.1. Üzemanyag-megtakarítás – a legnagyobb tétel

Vegyünk egy átlag nyergest:

  • évi 130.000 km,
  • átlag 30 liter / 100 km,
  • ez 39.000 liter gázolaj,
  • ha a dízel 700 Ft körül van, az ~27,3 millió Ft / év.

Ha a GPS rendszer és a sofőrfelügyelet hatására csak 5%-kal javul a fogyasztás, az:

  • 1.950 liter megtakarítás,
  • kb. 1,36 millió Ft évente.

Ha 10%-kal (ami sok cégnél reális):

  • 3,9 ezer liter,
  • kb. 2,73 millió Ft évente.

Ehhez képest egy 130–230 ezres éves GPS költség már nem tűnik olyan ijesztőnek.

8.2. Üresjárat és felesleges alapjárat visszaszorítása

Sok helyen óriási a pazarlás az alapjáratokban:

  • várakozás lerakónál, felrakónál,
  • felesleges melegítés,
  • klímajáratás hosszú ideig.

Ha napi 30 perc felesleges alapjáratot sikerül 10–15 percre csökkenteni, az:

  • évente több száz liter üzemanyag,
  • több százezer forint spórolás.

8.3. Tankolási visszaélések és lopások

Sajnos sok cég pont azután dönt GPS mellett, miután:

  • gyanúsak lesznek a tankolási bizonylatok,
  • feltűnően magas fogyasztás jön ki papíron,
  • kiderül, hogy valahova „elcsorog” az üzemanyag.

Egy üzemanyagszondás rendszer:

  • tételesen mutatja a tankolásokat,
  • azonnal riaszt, ha gyanús a szintcsökkenés,
  • bizonyítékként is használható.

Már 1–2 „megfogott” ügy bőven kifizeti a rendszer árát.

8.4. Lopásvédelem – jármű, pótkocsi, rakomány

Egy komplett kamionszerelvény értéke:

  • jármű: 30–60 millió Ft,
  • pótkocsi: 8–20 millió Ft,
  • rakomány: akár 50–100 millió Ft.

Ha egyetlen esetben segít elkerülni vagy gyorsan felderíteni egy lopást, az a befektetés többszöröse.

8.5. Időmegtakarítás az irodában

A GPS rendszer:

  • automatikus menetleveleket generál,
  • sofőrönként, járművenként riportokat készít,
  • exportálható adatokat ad könyveléshez.

Ez:

  • kevesebb adminisztrációt jelent,
  • kevesebb hibát,
  • gyorsabb reakciót, ha gond van.

9. Milyen rendszer illik a te vállalkozásodhoz? – Gyors döntési útmutató

Nem mindenkinek ugyanarra van szüksége. Íme egy egyszerű kapaszkodó.

9.1. Ha 1–3 kamionod van…

Alapkérdés: mennyire szoros a költségkeret, és mennyire bízol a sofőrjeidben?

  • Ha a fő cél a helymeghatározás, alap kontroll, akkor egy alap GPS rendszer is elég lehet.
  • Ha szeretnél belenézni a fogyasztásba, vezetési stílusba, akkor már érdemes CAN buszos rendszert választani.

9.2. Ha 4–15 kamionból áll a flottád…

Itt már szinte biztos, hogy a CAN alapú telematika jobban megéri:

  • több járműnél a kis százalék is nagy pénz,
  • részletes riportok nélkül nehezebb átlátni, ki hogyan vezet,
  • sofőr-specifikus fogyasztási különbségek is jól látszanak.

9.3. Ha 15+ járműves, nagy flottád van…

Itt már szinte kötelező a komplex rendszer:

  • üzemanyagszonda,
  • sofőrértékelés,
  • baleset-megelőző riportok,
  • integráció más rendszerekkel (pl. fuvarbörze, TMS).

Egy ekkora flottánál már 1–2 liter fogyasztáskülönbség járművenként is milliókat jelent évente.

9.4. Ha hűtős, ADR-es vagy nagy értékű árut fuvarozol…

Itt nem csak a költség, hanem a felelősség is óriási.

  • rakományhőmérséklet naplózás,
  • ajtónyitás-riasztás,
  • útvonal-eltérés riasztás,
  • lopásvédelem – ezek ma már szinte elvárásnak számítanak.

10. Mire figyelj szerződéskötés előtt? – Ellenőrzőlista fuvarozóknak

Mielőtt aláírsz egy több évre szóló szerződést, érdemes végigmenni a következő kérdéseken:

  1. Van hűségidő? Ha igen, mennyi? 12, 24 vagy 36 hónap?
  2. Mi történik, ha idő előtt felmondod? Van kilépési díj?
  3. Kié a hardver a futamidő végén? A tied marad, vagy vissza kell adni?
  4. Ben van-e a havi díjban minden (adatforgalom, frissítés, support)?
  5. Mennyibe kerül egy eszközcsere meghibásodás esetén?
  6. Van-e telepítési díj akció vagy flottakedvezmény?
  7. Kap a sofőr külön felületet vagy appot?
  8. Van-e magyar nyelvű ügyfélszolgálat, és milyen gyorsan reagálnak?
  9. Mennyire egyszerű használni a felületet? – kérj demót, próbát, ne csak screenshotot.
  10. Lehet-e integrálni más rendszerekkel (fuvarbörze, TMS, saját szoftver)?

Minél több kérdésre kapsz egyértelmű, őszinte választ, annál kisebb eséllyel ér majd kellemetlen meglepetés.


11. Összegzés – Mennyibe kerülnek valójában a kamion GPS nyomkövető rendszerek?

Ha csak egy mondatot vinnél magaddal ebből a cikkből, az legyen ez:

A GPS nem költség, hanem befektetés, ami jó beállítás mellett többszörösen visszahozza az árát.

A tipikus költségek:

  • Hardver: 25.000–120.000 Ft / jármű
  • Telepítés: 10.000–40.000 Ft / jármű
  • Havi díj: 2.000–7.000 Ft / hó / jármű

Éves összköltség:

  • egyszerű rendszernél: 70–80 ezer Ft körül,
  • komolyabb telematikánál: 130–230 ezer Ft körül.

Ezzel szemben az évi több tízmilliós üzemanyagköltség akár 5–15%-kal is csökkenthető, ami járművenként is milliós nagyságrendű megtakarítás.

A valós kérdés tehát nem az, hogy:

„Mennyibe kerül a GPS rendszer?”

hanem inkább az, hogy:

„Mennyibe kerül nekem az, ha nincs GPS rendszerem,
és vakon bízom abban, hogy minden rendben megy?”

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük