CMR kitöltése útmutató

A CMR helyes kitöltése – amit minden fuvarozónak tudnia kell

Bevezetés: Egy papírdarab, amin minden múlhat

Egy hivatásos kamionsofőr vagy logisztikai szakember számára nem újdonság, hogy az adminisztrációs hibák legalább akkora problémát tudnak okozni, mint egy defektes gumi. Képzeld el: megérkezel a határra, minden rendben a rakománnyal, időben vagy, de a vámos nem enged tovább, mert a CMR-en hiányzik egy mező kitöltése. Vagy ott van, csak épp nem pontosan. Ez nem ritka – sőt, mindennapos jelenség a nemzetközi fuvarozásban.

A fuvarozás során használt dokumentumok közül a CMR fuvarlevél az egyik legfontosabb. Ez a papír nem csak azt bizonyítja, hogy a szállítás jogszerű és szerződés alapján történik – hanem jogi védelmet nyújt a fuvarozónak, a megbízónak és a címzettnek egyaránt. Éppen ezért a kitöltése nem csak „irodai munka”, hanem kritikus része a fuvarnak.

Ebben a részletes útmutatóban lépésről lépésre bemutatjuk:

  • Mi az a CMR, mikor és miért kell,
  • Melyik mezőt hogyan töltsd ki,
  • Mely mezők kitöltése kötelező, és melyek csak esetenként,
  • Mit kell beírni a „fenntartások” rovatba, ha baj van,
  • És végül: mit tegyél, ha valaki nem akar aláírni egy problémás fuvarlevélt?

Mindezt úgy írjuk le, hogy ne csak a jogász értse meg, hanem a sofőr is, aki este sötétben, lámpafénynél tölt ki egy CMR-t egy lengyel benzinkúton, miközben telefonon egyeztet a diszpécserrel.

Ez a cikk tehát nem egy unalmas jogi ismertető, hanem egy gyakorlati segédlet, amit bármikor előkaphatsz, ha nem vagy biztos valamiben. Célunk, hogy a lehető legátfogóbb, legérthetőbb és leggyakorlatiasabb magyar nyelvű anyag szülessen meg a CMR témában – olyasmi, amit a kamionosok egymásnak ajánlanak.

2. A CMR jelentősége – miért nem csak egy űrlap?

A CMR (teljes nevén: Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route) egy nemzetközi egyezményen alapuló fuvarlevél, amelyet közúti áruszállításra használnak, ha a szállítás legalább két különböző országot érint, amelyek csatlakoztak a CMR-egyezményhez.

Ez nem egy tetszőleges papírlap, hanem hivatalos jogi dokumentum, amely:

  • igazolja a szállítmány tényét,
  • rögzíti a szállítás részleteit (ki, mit, hová, mikor, mivel szállít),
  • bizonyítékul szolgál az áruátvételre és kiszolgáltatásra,
  • és ami a legfontosabb: védi a fuvarozót és a feladót is jogi viták esetén.

2.1 Miért jött létre?

A CMR-egyezményt 1956-ban fogadták el Genfben, az ENSZ közreműködésével, és célja az volt, hogy egységesítsék a nemzetközi közúti fuvarozás jogi kereteit. Azóta több mint 50 ország ratifikálta, köztük Magyarország is (1966-ban csatlakoztunk).

Ma ez az egyik legszélesebb körben alkalmazott nemzetközi szállítási dokumentum Európában és azon túl is.

2.2 Mikor kell CMR-t használni?

Minden esetben kötelező, ha:

  • Nemzetközi árufuvarozás történik közúton,
  • A szállítás legalább két olyan ország között történik, amelyek aláírták a CMR-egyezményt.

Nem kell CMR például:

  • Belföldi szállítás esetén,
  • Magán jellegű szállításnál (nem kereskedelmi forgalom),
  • Postai küldeményeknél vagy elhunytak szállítása esetén.

2.3 CMR mint jogi védelem

A CMR nem csak „kitöltendő” papír, hanem szerződés is – három fél között:

  1. Feladó – aki a szállítást megrendeli,
  2. Fuvarozó – aki a tényleges szállítást végzi,
  3. Címzett – aki az árut átveszi.

A dokumentum aláírása után minden fél vállalja a saját kötelezettségeit. Bármilyen probléma esetén (pl. sérült áru, késedelem, eltérés a rakományban) a CMR az elsődleges bizonyíték.

2.4 Hány példányban kell?

A CMR-t minimum 3 példányban kell kiállítani:

  • 1 példány a feladónál marad,
  • 1 példány a fuvarozónál,
  • 1 példány a címzettnél.

Sok esetben 4 vagy 6 példányos CMR-t használnak, ahol külön példány megy a vámhatósághoz, a biztosítóhoz vagy a diszpécseri rendszerhez.

3. A CMR fuvarlevél helyes kitöltése – mezőről mezőre

A CMR 24 számozott, valamint 25. jelölésű mezőt (rendszám) tartalmaz, amelyeket papíralapon vagy elektronikusan kell kitölteni. Vannak mezők, amelyeket mindig ki kell tölteni, mások csak bizonyos esetekben fontosak.

3.1 Kötelezően kitöltendő mezők

1. Feladó

Írd be a teljes cégnevet, címet, országot. Használj céges bélyegzőt, ha lehetséges.

Példa:
MetalTrans Kft., H-1234 Budapest, Ipartelep u. 12.
✅ Ha nincs bélyegző, legalább jól olvasható kézírás legyen.

2. Címzett (Vevő)

Teljes név, pontos cím (ország, irányítószám, város, utca, házszám).

Példa:
SuperLogistics GmbH, D-47123 Duisburg, Hafenstrasse 5.

3. Kiszolgáltatás helye

Nem feltétlenül egyezik meg a címzett címével! Például: a címzett raktára, külső telephelye.

Példa:
Címzett: XY Kft. (székhely), Kiszolgáltatás: MN Kft. (logisztikai telephely).

4. Berakodás helye és ideje

Pontosan add meg, hol és mikor történt a berakodás.

Példa:
Berakodás: H-8000 Székesfehérvár, Logisztikai központ | 2025.06.30. 09:00

6–12. Áru megnevezése, jelei, darabszám, csomagolás, súly, térfogat

Ezeket a mezőket együtt kell értelmezni:

  • Áru megnevezése: „fa raklapos laminált padló”, „fagyasztott borsó”
  • Darabszám: „28 raklap”, „960 doboz”
  • Csomagolás módja: „dobozban fóliázva”, „nagy zsákban”
  • Bruttó súly: mindig kilogrammban
  • Térfogat: m³-ben, ha ismert

Tipp: Használj tételes árujegyzéket, ha sokféle tétel van.

16. Fuvarozó

A fuvarozó cég neve, címe, elérhetősége – mindig szerepeljen bélyegző vagy pecsét.

21. Fuvarlevél kiállításának helye és dátuma

Ez a nap lesz a jogi érvényesség kezdete. Formátum: év-hónap-nap.

Példa:
Hely: Győr | Dátum: 2025.06.29.

23. Fuvarozó aláírása

Lehet kézzel, de céges bélyegző is elfogadott. Jogilag a felelősségvállalást jelenti az áru átvételéért.

24. Átvevő aláírása

A címzett akkor írja alá, amikor az áru megérkezik – ezzel elismeri az átvételt.

25. Jármű rendszáma

Mind a vontató, mind a pótkocsi rendszámát írd be.

Példa:
Vontató: ABC-123 | Pót: XYZ-456


3.2 Opcionálisan kitöltendő mezők

5. Mellékletek

Itt sorold fel, ha csatolsz bármit: számla, csomaglista, mérlegjegy, vámáru-nyilatkozat stb.

13. Feladó rendelkezései

Például:

  • „Haladás csak kijelölt útvonalon”
  • „Kötelező vámkezelés a határon”
  • „Kötelező parkolás az M1 134. km-nél”

14. Visszatérítés

Ha göngyöleg, raklap vagy csereáru visszaküldéséről van szó.

15. Fizetési rendelkezések

Például:

  • „Fizetés a sofőrnél készpénzben”
  • „Átutalásos fizetés 8 napon belül”
  • „Fuvardíj a címzettet terheli (DAP)”

17. További fuvarozók

Ha a rakományt egy másik cég veszi át, vagy ha pótkocsit cserélnek.

18. Fenntartások – külön fejezetben részletesen

19. Árufizetés a sofőrnél

Ha az áru árát nem előre fizetik, hanem az átvételkor, és a sofőr veszi át.

20. Különleges megállapodások

Például:

  • „Az árut csak vasárnap lehet lerakodni”
  • „Hűtött áru – max. +4 °C-ig szállítható”
  • „Berakásnál címkézést kérünk”

22. Feladó aláírása

Szintén kötelező, ha reklamáció van – enélkül nem teljes értékű a fuvarlevél.

4. Fenntartások (18-as rovat) és aláírási szabályok

A CMR 18-as mezője az egyik legfontosabb a gyakorlatban. Ez a hely arra szolgál, hogy a fuvarozó vagy sofőr jelezze, ha valami nem stimmel az átvett áruval, a rakodással, a csomagolással vagy bármilyen körülménnyel. Ha ez a rovat üres, akkor a fuvarozó jogilag elfogadja az áru állapotát hibátlannak – még akkor is, ha valójában nem tudott semmit ellenőrizni!

4.1 Mikor írjunk fenntartást?

Íme a leggyakoribb okok:

  • Nem volt lehetőséged megszámolni az árudarabokat
  • Nem voltál jelen a berakodásnál
  • A konténer zárt volt, nem tudtál belenézni
  • A csomagolás sérült vagy hiányos
  • Az áru penészes, rozsdás, büdös, nedves, túl meleg vagy fagyott
  • Nem volt megfelelően rögzítve, elmozdulhat
  • A feladó kérésére nyitott járművön vagy védelem nélkül szállítják

4.2 Konkrét példák fenntartásokra – használható szövegek

A jármű állapotára:

  • „Nyitott jármű ponyva nélkül, feladó kérésére”
  • „Csomagolás nem megfelelő / sérült / nem eredeti”

Az áru ellenőrizhetőségére:

  • „Nem tudtam ellenőrizni az árudarabokat, mert nem voltam jelen a rakodásnál”
  • „Konténer zárt volt átvételkor, belső tartalom nem ellenőrizhető”
  • „Túl sok árudarab, nem lehetett átszámolni”

Az áru állapotára:

  • „Áru nedves, büdös, penészes – külsőre rossz állapotú”
  • „Áru magas hőmérsékleten – +18 °C hűtött terméknél”
  • „Az áru nincs időjárás ellen védve – feladó kérése alapján”

Rögzítés és elhelyezés:

  • „Rögzítést a feladó végezte”
  • „Áru elhelyezése laza, rögzítés nélkül elmozdulhat”
  • „Túl szoros elhelyezés, levegő nem cirkulál (élő állat / hűtött áru)”

4.3 Aláírási szabályok – ki és mikor írja alá?

Induláskor:

  • A feladóval minden fenntartást alá kell íratni
  • A legjobb, ha a feladó saját példányára is aláírja – és nem csak egy kézjegy

Érkezéskor:

  • Az átvevőnek is alá kell írnia, ha a fuvarozó fenntartást tett, például az áru sérülésére

4.4 Mi történik, ha nem hajlandók aláírni?

Ha a feladó vagy a címzett nem hajlandó aláírni a fenntartást, akkor ne hagyd annyiban – írj be egy hivatalos megjegyzést a 18-as rovatba:

  • „A fenntartást a feladó nem engedte beírni a fuvarlevél minden példányára”
  • „A feladó (vagy címzett) kérés ellenére nem írta alá a fenntartást”

Ez megvédi a fuvarozót jogi szempontból. Ilyen esetekben azonnal értesítsd a diszpécsert vagy a vállalatodat, és kérj telefonon utasítást.

5. Esettanulmányok a gyakorlatból – amikor a CMR életet ment (vagy épp bajba sodor)

Eset 1 – HS-kód hiánya miatt állt meg a szállítmány

Helyszín: Franciaország, vámállomás
Probléma: A fuvarlevélben nem szerepelt a termék vámtarifaszáma (HS-kód).
Következmény: A vámosok nem engedték tovább a kamiont, amíg nem kaptak új CMR-t, javított adatokkal. A fuvar 2 napot késett, és késedelmi díjat számoltak fel.
Tanulság: Mindig egyeztess a feladóval az áru pontos megnevezéséről és a vámtarifaszámról is!


Eset 2 – 6 példányos CMR megmentette a biztosítási ügyet

Helyszín: Magyarország–Olaszország fuvar
Probléma: Rakodás közben megsérült 3 raklap árú. A címzett reklamált.
Megoldás: Mivel a fuvarozónak megvolt a 6 példányos CMR, amelynek egyik példányát a biztosító is megkapta, gyorsan el tudták indítani a kártérítési eljárást.
Tanulság: A 6 példányos CMR különösen hasznos, ha biztosító, vám vagy logisztikai platform is érintett. Dokumentálj minden mozzanatot – bélyegző, dátum, aláírás!


Eset 3 – A fenntartások hiánya miatt a fuvarozó fizetett

Helyszín: Szlovákia
Probléma: A címzett szerint az áru egy része megsérült szállítás közben. A fuvarozó állította, hogy már eleve sérülten rakodták be, de a CMR 18-as rovatában nem szerepelt semmilyen fenntartás.
Következmény: A biztosító a fuvarozóra terhelte a teljes kárt (több ezer euró).
Tanulság: Ha nem tudod ellenőrizni az árut, vagy bármi gyanús, írd le a 18-as rovatba, és írasd alá!


Eset 4 – Címzés hiba miatt eltévedt a rakomány

Helyszín: Németország
Probléma: A címzett város neve hibásan szerepelt a CMR-ben, így a sofőr rossz városba vitte az árut.
Következmény: 1 napos késés, új útvonal, extra költség.
Tanulság: A címzett adatait legalább kétszer ellenőrizni kell – város, irányítószám, utca, cégnév!


Ezek az esetek jól mutatják: egy gondosan kitöltött fuvarlevél időt, pénzt és idegeskedést spórol – és sokszor még jogi bajtól is megvéd.

6. Összefoglalás: a CMR nem „papírmunka” – ez a fuvarod biztosítéka

Ahogy a fentiekből is látható, a CMR fuvarlevél sokkal több, mint egy kitöltendő nyomtatvány. Ez az egyik legfontosabb dokumentum, amit a sofőr a kezében tart. Jogilag is kötelező, hatóságilag ellenőrizhető, és mindhárom fél – a feladó, a fuvarozó és a címzett – érdekét védi.

Ha helyesen van kitöltve:

  • megkönnyíti a vámkezelést,
  • kizárja a félreértéseket,
  • és biztosítja, hogy reklamáció esetén ne a fuvarozó viselje a felelősséget alaptalanul.

Ha hibásan van kitöltve, vagy hiányos:

  • megállíthatják a határon,
  • elhúzódhat a lerakodás,
  • és komoly kártérítési perekbe is torkollhat a fuvar.

CMR ellenőrzőlista – röviden, gyakorlatiasan

Mit ellenőrizz?Mire figyelj?
Feladó, címzettTeljes név, pontos cím, bélyegző
Kiszolgáltatás helyeNe keverd a címzett címével!
Áru leírás, súly, darabszámEgyezzen a valósággal és a számlával
RendszámVontató + pótkocsi is szerepeljen
DátumokKiállítás, rakodás, átvétel napja
AláírásokFeladó, fuvarozó, címzett – mindhárom kell!
Fenntartások (18. rovat)Ha bármi nem stimmel, írd be és írass alá!

Végszó és kérdés az olvasókhoz

A CMR kitöltése nem a „titkárnő dolga”, hanem az egyik legfontosabb biztosítéka annak, hogy a fuvarozás gördülékenyen, viták nélkül záruljon.

🔍 Neked volt már olyan fuvarod, ahol egy jól (vagy rosszul) kitöltött CMR döntötte el, ki viseli a kárt vagy felelősséget? Írd meg kommentben – tanuljunk egymástól!


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük