Határátlépés és vámkezelés kamionnal

Határátlépés és vámkezelés kamionnal – Részletes kézikönyv sofőröknek (2025)

Cél: Egy mindenki számára érthető, gyakorlatias és naprakész kézikönyv, amely végigvezet a határátlépés és vámkezelés teljes folyamatán. Az anyag kifejezetten kamionsofőröknek és fuvarszervezőknek készült.


Gyors áttekintés (ha csak 3 perced van olvasni)

  1. Papírok előkészítése (sofőr + jármű + fuvar + vám): útlevél/személyi, jogosítvány (C+E), GKI, PÁV; forgalmi (vontató+pótkocsi), biztosítás (zöldkártya), műszaki; CMR, számlák, csomagolási jegyzék, engedélyek (ADR/túlméret), esetleg T1.
  2. Indulás előtti ellenőrzés: rakomány rögzítése (spanifer, ékek), jelölések (ADR/irányjel), tengelyterhelés, tachográf beállítása, üzemanyag, útdíj/matrica.
  3. A határon: érkezés – sávválasztás (zöld/piros), okmányok átadása, kérdések megválaszolása, szükség esetén vámügynök bevonása; nyugodt, higgadt kommunikáció.
  4. Vámeljárás EU-n kívül: vámáru-nyilatkozat, tranzit (T1), plombák ellenőrzése, NCTS rögzítés; kiléptetés-beléptetés sorrendje.
  5. Utólagos teendők: tachográf események rögzítése, okmányok archiválása (papír + digitális), eltérések/hibák jelentése a diszpécsernek.

Tipp: készítsd el az okmányok „A–B–C mapparendszerét”: A=személyes/jármű, B=fuvar, C=vám. Mindből legyen papír és PDF.


1. Miért kritikus a határátlépés és vámkezelés?

A határ a nemzetközi fuvar szűk keresztmetszete: a legkisebb hiba is órákat, akár napokat vehet el. A jó hír: a folyamat tervezhető. Ha ismered a lépéseket, a papírokat és a tipikus buktatókat, az átkelés a legtöbbször rutinfeladat lesz.

Mit nyersz a felkészültséggel?

  • kevesebb várakozás, kevesebb idegeskedés,
  • kisebb bírságkockázat,
  • jobb kapcsolat a hatóságokkal és vámügynökökkel,
  • kiszámíthatóbb érkezési idő (ETA) a megrendelő felé.

2. Dokumentumok – mindent a helyére!

A dokumentumok négy csoportra bonthatók. Minden csoportnál jelöld a mappa elején, hogy „E” (eredeti) vagy „M” (másolat).

2.1. Sofőr személyes iratai

  • Útlevél / személyi igazolvány
  • EU-n belül általában elég a személyi; EU-n kívül útlevél kötelező.
  • Ügyelj az érvényességre: a gyakorlatban biztonságos, ha legalább +6 hónap.
  • Ha vízum kell (pl. TR, bizonyos harmadik országok), intézd előre.
  • Jogosítvány (C+E)
  • Nézd meg a kategóriák és orvosi alkalmasság lejáratát.
  • Nemzetközi jogosítvány: néhány ország kérheti – fuvarszerveződdel egyeztesd.
  • GKI kártya
  • Hivatásos vezetőnél kötelező; ellenőrzésnél kérhetik.
  • PÁV igazolás
  • Magyar követelmény bizonyos munkaköröknél; tartsd a csomagban.
  • Egészségügyi papírok
  • Elsősegély vizsga/okirat, ha rendelkezésre áll.

Praktikus trükk: a személyes iratok előlapjára ragassz egy kicsi, laminált kártyát a legfontosabb adatokkal (név, rendszám, cég, diszpécser telefonszáma, vámügynök kapcsolata).

2.2. Jármű- és pótkocsi iratai

  • Forgalmi engedély (külön a vontatóra és pótra)
  • Műszaki vizsga igazolás (érvényesség dátuma – figyeld!)
  • Biztosítás + zöldkártya (nemzetközi biztosítás)
  • Útdíj/matrica igazolások (országonként változik)
  • Tachográf kártya és kézikönyv
  • ADR megfelelőségi papírok (ha releváns)

Ellenőrző pont: minden jármű- és pótdokumentumról legyen szken és fotó a telefonon egy „Vehicle Docs” mappában.

2.3. Fuvarokmányok (áruhoz kapcsolódók)

  • CMR fuvarlevél (minimum 3 példány – feladó, fuvarozó, címzett)
  • Számla / proforma számla
  • Csomagolási jegyzék (packing list: db/rekesz/paletta, nettó-bruttó tömeg)
  • Származási igazolás (ha kérik)
  • Egészségügyi/fitoszanitárius engedély (élelmiszer, növény, állati termék)
  • Veszélyes áru okmányai (UN szám, osztály, mennyiségi korlátok)
  • Túlméret/túlsúly engedély és útvonalengedély

CMR – mezőnként rövid magyarázat

  1. Feladó – pontos cégnév, cím, adószám.
  2. Címzett – ugyanígy, ha több címzett, akkor külön tétel.
  3. Áru megnevezése – közérthetően + vámtarifaszám (ha tudod).
  4. Csomagolás/Típus – raklap, láda, hordó stb.
  5. Darabszám – fizikai egységek.
  6. Nettó/Bruttó tömeg – kg-ban, ne legyen ellentmondás a packing listtel.
  7. Felrakó helye és ideje – pontos dátum/idő.
  8. Rakomány állapota – ha sérült csomagolás, jegyzőkönyv!
  9. Megjegyzés – plomba száma, hőmérséklet (hűtős fuvarnál), ADR adatok.
  10. Aláírások és pecsét – feladó és fuvarozó oldalon is.

Gyakori hiba: a bruttó és nettó tömegek felcserélése. Ellenőrizd a mérlegjegyet!

2.4. Vámokmányok

  • Vámáru-nyilatkozat (export/import)
  • T1/T2 tranzitokmány (NCTS-ben rögzítve)
  • Vámraktár/ideiglenes megőrzés papírjai (ha érint)
  • Plomba igazolás és szám
  • Vámügynök megbízás (írásos megbízás sablonja lejjebb)

Megbízás sablon (rövid):

Alulírott [CÉGNÉV, CÍM, ADÓSZÁM] ezúton megbízom [VÁMÜGYNÖKSÉG NÉV] vállalkozást, hogy a [SZÁLLÍTMÁNY AZONOSÍTÓ/MUNKA SZÁM] számú szállítmányra vonatkozó vámeljárásokat (export/import/tranzit) nevünkben eljárva lefolytassa. A szükséges okmányokat és adatokat rendelkezésre bocsátjuk.


3. Rakomány és jármű – műszaki és biztonsági előkészítés

3.1. Rakományrögzítés

  • Eszközök: spanifer (EN12195-2), sarokvédők, csúszásgátló gumiszőnyeg, faékek, láncok (nehézgép)
  • Elv: a rögzítés bírja a 0,8 g előre / 0,5 g oldalra gyorsulásokat (ipari gyakorlat)
  • Dokumentáció: rögzítési terv fotókkal; a határon nagy segítség lehet

3.2. Jelölések és feliratok

  • ADR: narancssárga táblák, bárcák (osztályok), írásbeli utasítás
  • Hűtős fuvar: hőmérséklet-követés, rögzített nyitások
  • Túlméret: figyelmeztető táblák, kísérő jármű, lámpázás

3.3. Mérés és tengelyterhelés

  • Tengelyenként mérj telephelyen vagy nyilvános mérlegen.
  • Légzsáknyomás ellenőrzés utánrakodásnál.
  • Jármű lapon rögzítsd a mért értékeket – vitás esetben életmentő.

3.4. Tachográf és vezetési/pihenőidő

  • Indulás előtt: helyes országkód, tevékenységek rögzítése (vezetés/pihenő/egyéb munka)
  • Kártyacsere több sofőrnél – váltáskor pontosan!
  • Megszakítások kezelése – kompon, határon, rakodáskor „egyéb munka” vs. „készenlét”.

4. Vámeljárások, incoterms és a tranzit lényege

4.1. Incoterms röviden (miért fontos a sofőrnek?)

  • EXW (Ex Works): feladó telephelyén átadás, vevő intéz mindent – gyakran több papír a sofőrnél.
  • DAP/DPU: leszállítás helyén átadás – sofőr tudja, hol fejeződik be a felelőssége.
  • DDP: eladó intézi a vámot és adókat – a sofőrnél kevesebb vámokmány.

Sofőrként értsd a kereskedelmi szerepeket: kinek a vámügynöke, ki fizeti az illetékeket, hol van a kockázatátadás.

4.2. HS-kód (vámtarifaszám) és vámérték

  • A HS-kód határozza meg a vámkulcsot és a szükséges engedélyeket.
  • Vámérték: nem csak az áruára, hanem a fuvar- és biztosítási költségre is figyelni kell (CIF/FOB logikák).

4.3. Tranzit (T1/T2) – mikor, miért, hogyan?

  • Cél: az áru vámfelügyelet alatti mozgatása vámfizetés nélkül egyik vámhivataltól a másikig.
  • Dokumentum: T1 (EU-n kívüli áru), T2 (uniós áru speciális esetben).
  • Rendszer: NCTS – elektronikus rögzítés; a T1-hez garancia (vámbiztosíték) kapcsolódik.
  • Plomba: a vámhatóság vagy raktár zárja; sofőr ellenőrzi a számot és sértetlenséget.

4.4. Vámeljárás lépésről lépésre (példa: HU → RS export)

  1. Felrakás – CMR, számlák, packing list elkészül.
  2. Export vám – kiléptető vámhivatal (HU oldalon), T1 megnyitása (ha tranzit szükséges).
  3. Kilépés az EU-ból – pecsétek, kiléptetés rögzítése.
  4. Belépés RS – import vámeljárás; vámügynök intézi.
  5. Tranzit lezárás – ha T1 fut, a rendeltetési vámhivatalban zárják; plomba ellenőrzés.

4.5. Gyakori elakadási pontok

  • T1 nincs lezárva → rendszer riaszt → utánajárás, igazoló dokumentum kell.
  • HS-kód eltér a számlán és CMR-en.
  • Plomba száma nincs felvezetve a CMR-re.
  • Vásárló/vevő nem elérhető, vámügynöknek nincs meghatalmazás.

5. Határátlépési forgatókönyvek országonként

Az alábbiak tipikus minták – a valóságban szezonális és napi ingadozás is lehet. Mindig egyeztess a diszpécserrel és kövesd a hivatalos csatornákat.

5.1. Magyarország ↔ Ausztria (Hegyeshalom)

  • EU–EU: vámeljárás általában nincs; időszakos ellenőrzés előfordul.
  • Torlódás: ünnepek, hétfő reggelek, péntek délutánok.
  • Tipp: üzemanyag és útdíj előkészítve, tachográf frissítve.

5.2. Magyarország ↔ Románia (Nagylak)

  • EU–EU: uniós belső határ, de teherforgalom sávok elkülönülnek.
  • Mezőgazdasági szezonban nagyobb forgalom; időnként alaposabb ellenőrzés.

5.3. Magyarország ↔ Szerbia (Röszke/Horgos)

  • EU–harmadik ország: vámeljárás kötelező.
  • Várakozás: csúcsidőkben több óra; éjszaka gyorsabb lehet.
  • T1 és plomba: fokozott ellenőrzés; vámügynök előre felkészítve.

5.4. Magyarország ↔ Ukrajna (Záhony/Csap)

  • EU–harmadik ország: szigorúbb kontroll.
  • Dokumentumok: meghatalmazás, HS-kód, értéknyilatkozat – legyen kéznél.
  • Biztonság: kövesd az aktuális hivatalos tájékoztatásokat.

5.5. Magyarország ↔ Horvátország (Letenye)

  • EU–EU: gyorsult az átkelés, de a teherforgalom szezonban torlódhat.

6. Kommunikáció a határon – „soft skill” a kemény valóságban

  • Higgadtság: a feszültség nem segít; a tisztek munkáját tiszteld.
  • Pontos válaszok: ha nem tudod, mondd, hogy megkérdezed a diszpécsert/vámügynököt.
  • Nyelvi mini-segédlet (HU–EN–DE–RO–SR–UA):
  • „Jó napot! Átadásra hoztam a fuvarokmányokat.”
    • EN: Good day! I’m presenting the transport documents.
    • DE: Guten Tag! Ich übergebe die Frachtpapiere.
    • RO: Bună ziua! Predau documentele de transport.
    • SR: Dobar dan! Predajem transportne dokumente.
    • UA: Добрий день! Передаю транспортні документи.
  • „Tranzit T1 van megnyitva, a plomba száma …”
    • EN: Transit T1 is opened, the seal number is …
  • „Kérem, hívhatom a vámügynököt?”
    • EN: May I call the customs broker, please?

Pro tipp: készíts egy A4-es „nyelvi kártyát” a gyakori mondatokkal, és tartsd a mappában.


7. Időtervezés: mikor indulj, mikor várj?

  • Szezonális csúcsok: ünnepek előtt/után, aratás/betakarítás idején.
  • Hét ritmusa: hétfő reggel és péntek délután a legsűrűbb.
  • Napszak: éjfél – hajnali 4 gyakran gyorsabb; de nézd az aktuális forgalmi adatokat.
  • Pihenőidő illesztése: úgy tervezz, hogy a hosszú várakozás pihenőnek számolható legyen.

Mintaterv (EU→RS Röszke):

  • 18:00 felrakás kész, papírok ellenőrizve
  • 19:00 indulás; 22:00 érkezés a határhoz
  • 22:15–01:15 vám/ellenőrzés (változó)
  • 01:30 továbbindulás; 03:00 pihenő

8. Hibakezelés és vészhelyzetek

8.1. Hibás/hiányzó dokumentum

  • Azonnal jelentsd a diszpécsernek és a vámügynöknek.
  • Javítás menete: új CMR (revízió), kiegészítő számla, e-mailben PDF, majd nyomtatás a határ melletti irodában, ha szükséges.

8.2. Plomba sérülés

  • NE nyisd fel önhatalmúlag; készíts fotót, rögzíts időpontot.
  • Keress legközelebbi vámhivatalt, kérj hatósági jegyzőkönyvet és új plombát.

8.3. Rakomány sérülés

  • Fotók, jegyzőkönyv, fuvarlevél megjegyzés rovat.
  • Feladó/címzett/darázs: biztosító értesítése.

8.4. Orvosi/egészségügyi vészhelyzet

  • Saját és környezet biztonsága első!
  • Segélyhívó számok országonként; koordináták közlése.

9. Digitális rutin – hogy „papír nélkül” se vessz el

  • Fájlstruktúra a telefonon/tableten:
  • FUVAROK/ÉV_HÓNAP/Rendszám-Munkaszám/
  • almappák: A_Személyes-Jármű, B_Fuvar, C_Vám, Fényképek, Kommunikáció.
  • Dokumentum-szkennelő app: automatikus perspektíva-korrekció, PDF egyesítés.
  • Felhasználónév/jelszó kezelő: vámportálok, útdíj-fiókok, cégappok.
  • Offline térképek: határkörnyék, alternatív parkolók.

10. Checklistek (nyomtatható)

10.1. Indulás előtti ellenőrző lista (EU–EU)

Sofőr:

  • [ ] Személyi/útlevél, jogosítvány (C+E), GKI, PÁV érvényes
  • [ ] Tachográf kártya bent, országkód beállítva

Jármű:

  • [ ] Forgalmi (vontató+pótkocsi), biztosítás, zöldkártya
  • [ ] Fények, gumik, fékek, folyadékszintek
  • [ ] Útdíj/matrica rendezve

Fuvar:

  • [ ] CMR (kitöltve, aláírva, pecsételve)
  • [ ] Számla, packing list, rakományfotó(k)
  • [ ] Rögzítés ellenőrizve (spanifer, sarokvédő, csúszásgátló)

10.2. Indulás előtti ellenőrző lista (EU–3. ország)

Extra:

  • [ ] Vámmegbízás elküldve vámügynöknek
  • [ ] T1 szükségessége egyeztetve
  • [ ] Plomba száma felvezetve a CMR-re
  • [ ] Egészségügyi/fitó engedélyek (ha kell)
  • [ ] ADR doksi, felszerelések (ha ADR)

10.3. Határ előtti „5 perces” lista

  • [ ] Papírcsomag sorrendje: Személyes → Jármű → Fuvar → Vám
  • [ ] CMR és számlák legfelül
  • [ ] Telefon némítva, dokumentumok kéznél
  • [ ] Diszpécser + vámügynök kontakt a gyorshívón

10.4. Várakozás-túlélő csomag

  • [ ] Víz (legalább 3–5 liter)
  • [ ] Tartós élelmiszer, kávé/tea készítés eszközei
  • [ ] Higiénia: kézfertőtlenítő, nedves törlő, WC-papír
  • [ ] Power bank, hosszabbító, adatkártya
  • [ ] Évszaknak megfelelő ruha, takaró

11. Minta-dokumentumok és sablonok

11.1. Vámügynöki megbízólevél (részletes)

MEGBÍZÓLEVÉL VÁMELJÁRÁS LEFOLYTATÁSÁRA

Megbízó: [Cégnév, cím, adószám, EORI]
Megbízott vámügynök: [Cégnév, cím, EORI, kapcsolattartó]
Szállítmány: [Munka/szállítmány azonosító, rendszám, felrakó–lerakó]
Eljárás: [export / import / tranzit (T1/T2) – szükséges megjegyzések]
Dokumentumok: [felsorolás – számla, CMR, packing list, engedélyek]

Kelt: [hely, dátum]
Cégszerű aláírás

11.2. CMR kitöltési példa – megjegyzésekkel

  • Áru: „Fém alkatrészek (HS 7326)” – egyértelmű + HS-kód jelzés
  • Csomagolás: 24 EUR raklap – darabszám és típus
  • Nettó tömeg: 8 400 kg; Bruttó: 8 950 kg – konzisztencia
  • Megjegyzés: Plomba #HU123456; Raktér hőmérséklet: +15 °C
  • Aláírás: feladó, fuvarozó, dátum/idő – ne maradjon üresen

11.3. E-mail sablon a vámügynöknek

Tárgy: [Rendszám/Munkaszám] – Export vám + T1 megnyitás kérése

Tisztelt [Név]!
Csatolva küldöm a mai fuvar dokumentumait (számla, CMR, packing list). Kérem, indítsák el az export vámeljárást és a T1 megnyitását a következő adatokkal:
- Felrakó: [cím]
- Lerakó: [cím]
- Áru: [megnevezés + HS-kód]
- Bruttó/n nettó: [kg]
- Plomba: [szám]
- Várható határra érkezés: [dátum/idő]
Köszönöm, üdv: [Név, tel.]

12. Gyakori hibák és megelőzésük – „fekete lista”

  1. Elütés a tömegben/HS-kódban → CMR, számla, packing list háromszög-ellenőrzés.
  2. Plomba szám hiánya a papíron → mindig írd rá a CMR megjegyzésébe.
  3. Hiányzó meghatalmazás a vámügynök felé → sablont tarts a mappában.
  4. Rossz sáv a határon (zöld/piros) → fuvarszervezővel egyeztesd, tábla szerint.
  5. Tachográf hibás státusz várakozás alatt → beállítás korrekció, jegyzet.
  6. Hiányos ADR felszerelés → lista szerint pakolj, lejáratokat (pl. tűzoltó) nézd meg.
  7. Fölös beszélgetés sorban → figyelmetlenség, haladás kimarad.
  8. Digitális káosz – papír megvan, PDF nincs → egységes mappastruktúra.

13. Költségek és bírságok – óvatos becslések

A konkrét összegek országonként és időszakonként változnak. Itt típusokat sorolunk fel, hogy lásd, mire számíthatsz.

  • Túlsúly/tengelyterhelés – progresszív bírság, akár több tételben.
  • Tachográf-szabályszegés – jelentős, több fokozat.
  • Okmányhiány/hibás okmány – helyszíni bírság, visszafordítás is lehet.
  • ADR hiányosság – magasabb kockázat, eltiltás is előfordulhat.
  • Tranzit lezáratlanság – adminisztratív teher, garanciához kapcsolódó kockázat.

Megelőzés:

  • indulás előtti mérleg,
  • tachográf-képzés cégen belül,
  • sablonok, checklist,
  • saját ellenőrző „mini audit” minden indulásnál.

14. Sofőr–diszpécser–vámügynök: „háromszög” együttműködés

  • Sofőr – valós helyzetkép a terepről (ETA, sorhossz, ellenőrzés jellege).
  • Diszpécser – időzítés, dokumentumok koordinálása, alternatív útvonal.
  • Vámügynök – eljárások, beadványok, hatósági kommunikáció.

Kommunikációs szabály: rövid, tárgyszerű, időbélyeggel. Pl.: „Röszke 23:40, 1,5 km sor, T1 megnyitva, plomba OK.”


15. Egészség és komfort – a „lágy tényezők”

  • Alvás: várakozás = lehetőség pihenni (beállítások tachográfon!)
  • Táplálkozás: hosszú sorban hanyag étel = rossz közérzet → kész étel, gyümölcs, magvak.
  • Higiénia: kézfertőtlenítő, nedves törlő; parkolók, zuhanyzók listája saját térképen.
  • Mentális nyugalom: légzőgyakorlat, rövid séta, podcast/könyv.

16. Esettanulmányok – valós szituációk

16.1. Sérült plomba Röszke előtt

  • Sofőr észreveszi, hogy a plomba zsinórja meglazult.
  • Fotó, időpont, diszpécser riasztása.
  • Vámhivatalnál jegyzőkönyv, új zár.
  • CMR megjegyzés rovat frissítése.

16.2. Rossz HS-kód miatt megáll a vám

  • Vámügynök jelzi: kód nem egyezik a számlán és a CMR-en.
  • Új számla és CMR revízió e-mailben; határ melletti irodában nyomtatás.
  • Eljárás folytatása; időveszteség minimalizálása előre bejelentéssel.

16.3. Hűtős áru hőmérséklet-ingadozás

  • Adatrögzítő letöltése, grafikon bemutatása.
  • Lerakónál vita megelőzése dokumentummal.

17. Hasznos források (általános)

  • Határforgalmi tájékoztatók (rendőrségi/hatósági portálok)
  • Útdíj és matrica oldalak országonként
  • ADR kézikönyv kivonat (céges belső segédlet)
  • Fuvarozói közösségek (online csoportok – szűrd a pletykát!)

18. GYIK – Gyakran ismételt kérdések (10 kérdés)

  1. EU-n belül kell vámolni? – Általában nem; szabad árumozgás van, de közúti ellenőrzés bármikor lehet.
  2. Mikor kell T1? – Ha EU-n kívüli áru/reláció miatt tranzit alatt mozgatod az árut; vámügynök segít megnyitni.
  3. Elég a CMR? – Sok esetben igen, de számla/packing list gyakran szükséges.
  4. Mit ellenőriznek leggyakrabban? – Tengelyterhelés, tachográf, ADR, okmányok egyezősége.
  5. Milyen sorrendben adjam át a papírokat? – Személyes → Jármű → Fuvar → Vám. Felül a CMR és számla.
  6. Mit tegyek, ha nem értjük egymást? – Nyelvi kártya, diszpécser/vámügynök telefonon.
  7. Mi számít jó rakományrögzítésnek? – EN12195-2 szerint; fotózd le induláskor.
  8. Megállíthatnak EU–EU határon is? – Igen, időszakos ellenőrzés bármikor lehet.
  9. Mennyi ideig őrizzem a papírokat? – Cégpolitika szerint; általában több év. Digitális másolat mindenképp legyen.
  10. Mi történik, ha a T1-et nem zárják le időben? – Rendszer riaszt; vámügynök utánjár, igazolás szükséges. Kerüld a „nyitva maradt” tranzitokat!

19. Fogalomtár – röviden, érthetően

  • CMR – nemzetközi fuvarlevél, a szállítmány „személyije”.
  • T1/T2 – tranzitokmány EU-n kívüli/uniós áruhoz.
  • NCTS – elektronikus tranzitrendszer.
  • HS-kód – vámtarifaszám; ez határozza meg a vámkulcsokat.
  • Incoterms – kereskedelmi feltételek (EXW, DAP, DDP stb.).
  • Plomba – hatósági vagy raktári zár a raktérre.
  • ADR – veszélyes áruk közúti szállítása.
  • Vámérték – az áru vámszámításának alapja.

20. Zárszó – a „nyugodt sofőr” előnye

A határátlépés és vámkezelés nem szerencsejáték. Rendszer kérdése: előkészített papírok, rendezett mappák, stabil kommunikáció, jó időzítés. Ha a fenti lépéseket beépíted a rutinodba, a legtöbb határhelyzet kiszámíthatóvá válik.

Végül emlékezz: a legnagyobb előny a nyugodt, felkészült, udvarias fellépés. Ez gyorsítja leginkább az átkelést – és kíméli az idegeidet.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük