Heti kamionos hírek – összefoglaló
1. Új jogszabályok és szabályozások
EU szintű vámelőírás bővülése: Április 1-jétől az Európai Unió kiterjeszti az Import Control System 2 (ICS2) rendszert a közúti és vasúti szállítmányokra is. Ennek értelmében az EU-ba érkező vagy azon áthaladó fuvaroknál a szállítóknak már az érkezés előtt részletes elektronikus belépési árunyilatkozatot (ENS) kell benyújtaniuk (EU Import Control System 2 (ICS2) extends to rail and road transportation from April 2025 – European Commission). Az új előírás célja a behozatal biztonságának növelése egységes adatbekéréssel; a fuvarozó cégeknek így IT-rendszereiket és adatszolgáltatási folyamataikat is frissíteniük kell a zökkenőmentes határátlépés érdekében (EU Import Control System 2 (ICS2) extends to rail and road transportation from April 2025 – European Commission).
2. Üzemanyagár-változások
Árcsökkenés a kutakon: Az elmúlt héten kedvező hír érkezett az üzemanyagárakkal kapcsolatban több európai országban. Magyarországon például a gázolaj nagykereskedelmi ára szombattól literenként 6 forinttal csökkent, a benziné pedig 8 forinttal – mindez a világpiaci olajár esésének köszönhető (Index – Gazdaság – Hétvégére jelentősen csökken az üzemanyag ára). A hét folyamán már korábban is volt ármérséklés, így a hazai kutakon pénteken átlagosan 630 Ft/liter dízelárral lehetett tankolni, ami jelentős könnyebbséget hoz a fuvarozóknak az üzemanyagköltségek terén (Index – Gazdaság – Hétvégére jelentősen csökken az üzemanyag ára).
3. Új technológiai fejlesztések
Önvezető kamionok indulása: Mérföldkőhöz érkezett az autonóm járműtechnológia a fuvarozásban. A svéd Einride cég bejelentette, hogy elsőként indított napi szintű, kereskedelmi autonóm kamionüzemet Európában, sofőr nélküli, elektromos teherautóival egy gyógyszeripari e-kereskedő raktárai között szállítva árut (Einride deploys first daily autonomous trucks operations in Europe). A járművek egy engedélyezett útvonalon, teljesen önvezető módban közlekednek a nyilvános utakon. Ez a fejlesztés jól mutatja, hogy az önvezető és digitálisan vezérelt technológiák egyre nagyobb szerepet kapnak a logisztikában, növelve a szállítás hatékonyságát és biztonságát.
4. Nemzetközi fuvarozási trendek
Stabilizálódó fuvardíjak Európában: A piaci adatok arra utalnak, hogy az európai közúti fuvarozási díjak a tavalyi visszaesés után lassú emelkedésnek indultak. 2024 negyedik negyedévében a szerződéses fuvardíj-index ~2,8 ponttal, míg a spot (azonnali) díjindex ~0,5 ponttal nőtt az előző negyedévhez képest (European road freight rates Q4 2024: Contract and spot rates edge up | IRU | World Road Transport Organisation). Ez a fordulat azt jelzi, hogy a fuvardíjak enyhén emelkednek a csökkenő tendencia után, jóllehet mind a spot, mind a szerződéses árak kissé alacsonyabbak még az egy évvel korábbi szintnél (European road freight rates Q4 2024: Contract and spot rates edge up | IRU | World Road Transport Organisation). Összességében a fuvarozók továbbra is magas költségekkel és viszonylag mérsékelt kereslettel szembesülnek, így 2025-ben csak mérsékelt díjnövekedés valószínű.
5. Környezettudatos fuvarozás
Rekord elektromos kamionrendelés: A szektorban egyre több nagyvállalat tesz lépéseket a karbonsemleges működés felé. Friss hír, hogy a dán DSV logisztikai óriás 300 elektromos Volvo kamiont rendelt – ez az egyik legnagyobb ilyen volumenű megrendelés eddig (Volvo wins order for 300 electric trucks from DSV | Reuters). Noha az elektromos teherautók beszerzési ára ma még közel duplája a dízelekének, a rendelés jelentősen bővíti a DSV zéró kibocsátású flottáját. A példa jól mutatja az iparág elköteleződését a kibocsátás-csökkentés mellett, hiszen a fuvarozók fokozatosan hajlandók beruházni a drágább, de környezetkímélőbb járművekbe (Volvo wins order for 300 electric trucks from DSV | Reuters).
6. Munkaerőhelyzet a fuvarozásban
Sofőrhiány és toborzási kihívások: Továbbra is kritikus probléma a képzett tehergépjármű-vezetők hiánya. Európában az IRU adatai szerint mintegy 500 000 kamionsofőr állás betöltetlen, ami az összes pozíció ~12%-át jelenti (European road freight rates Q4 2024: Contract and spot rates edge up | IRU | World Road Transport Organisation). A sofőrök átlagéletkora magas, az utánpótlás lassú, így a vállalatok béremeléssel, jobb munkakörülményekkel és külföldi munkaerő bevonásával igyekeznek orvosolni a helyzetet. Bár néhány országban a gazdasági lassulás némileg enyhítette a sofőrhiányt, hosszú távon fenntartható megoldásokra van szükség a fuvarozói munkaerő biztosításához.
7. Úthálózati fejlesztések és lezárások
Autópálya-bővítések Magyarországon: Jelentős infrastrukturális beruházás indul Magyarországon a tranzitforgalom javítása érdekében. A kormány jóváhagyta az M1-es autópálya Budapest–Győr közötti szakaszának hatsávosra bővítését, mintegy 800 milliárd forintos költségvetéssel (Megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között 2025 augusztusában – építési hírek). A munkálatok 2025 augusztusában kezdődnek, és a 78 km-es szakasz várhatóan 2029 elejéig készül el (Megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között 2025 augusztusában – építési hírek). Ez a beruházás az elmúlt évszázad egyik legnagyobb hazai közúti fejlesztése lesz, ami hosszabb távon csökkenti a torlódásokat és gyorsítja a teherszállítást ezen a fő útvonalon.
8. Kamionos rendezvények és kiállítások
Szakmai expók az innováció jegyében: A héten került megrendezésre Észak-Amerika legnagyobb haszonjármű-ipari eseménye, a Work Truck Week 2025 Indianapolisban (március 4–7.). A rendezvény részeként tartották meg a Green Truck Summitot is, ahol a fenntartható teherautó-megoldások kerültek fókuszba (EVs Featured at Work Truck Week 2025 Ride & Drive – EVinfo.net). Emellett egy Ride & Drive program keretében a résztvevők 21 különféle haszongépjárművet próbálhattak ki – köztük teljesen elektromos furgonokat, teherautókat, valamint fejlett, üzemanyag-hatékony dízelmodelleket (EVs Featured at Work Truck Week 2025 Ride & Drive – EVinfo.net). A szakkiállításon bemutatott újdonságok jól tükrözték a legfrissebb trendeket, így az elektromobilitás térnyerését és a digitális technológiák integrációját a teherautó-ágazatban.
9. Új kamionmodellek és járműipari fejlesztések
Díjnyertes elektromos nyergesvontató: A gyártók sorra mutatják be új generációs modelljeiket, amelyeknél kiemelt szempont az üzemhatékonyság és a zéró emisszió. A Mercedes-Benz nemrégiben leleplezett hosszútávú, tisztán elektromos kamionja, az eActros 600 rangos elismerést kapott: elnyerte a 2024-es Év Teherautója (International Truck of the Year) címet a szakújságírók zsűrijétől (International Truck of the Year: And the Winner is … | eurotransport). A német gyártó nehéz-teherbírású villanykamionja olyan erős mezőnyben győzött, ahol a második helyezett a Volvo új Aero sorozata (elektromos és dízel hajtással), a harmadik pedig az Iveco S-Way elektromos nyergesvontató lett – azaz a dobogón csak elektromos hajtású modellek végeztek (International Truck of the Year: And the Winner is … | eurotransport). Ez is jelzi, hogy az európai haszongépjármű-iparban felgyorsult az átállás az elektromos hajtásláncokra, és az innováció középpontjában a fenntarthatóság áll.
10. Pénzügyi és gazdasági hatások
Költségnyomás és keresletcsökkenés: A magas infláció és a gazdasági lassulás érezteti hatását a fuvarozó vállalatok eredményein. A fuvarozók szinte minden fontos költsége megugrott: az üzemanyag és az útdíj drágulása mellett jelentősen nőttek a bérköltségek, valamint a kamionok lízingdíjai is (Sorra mennek tönkre a magyar fuvarozók a gazdaság zsugorodása miatt – G7 – Gazdasági sztorik érthetően). Mivel a gyengélkedő gazdaság miatt a szállítási megrendelések száma csökken, sok kisebb cég nem tudja áthárítani ezeket a többletköltségeket a megbízókra. Ennek következtében több vállalkozás bezárásra kényszerült – Magyarországon az elmúlt időszakban mintegy 1500 fuvarozó cég tűnt el a piacról, ami paradox módon enyhítette is valamelyest a sofőrhiányt a fuvarfeladatok csökkenése miatt (Sorra mennek tönkre a magyar fuvarozók a gazdaság zsugorodása miatt – G7 – Gazdasági sztorik érthetően). Összességében a jelenlegi gazdasági helyzet komoly kihívás elé állítja a szektort: a fuvarozók profitrátája alacsony, és a piacon csak a legrugalmasabb, innovációra nyitott szereplők tudnak talpon maradni.
Webáruházunk:
Ha hasznosnak találtad a cikket, és kamionalkatrészekre vagy kiegészítőkre van szükséged, nézz szét kínálatunkban:
Kamion Shop – kamionshopkft.hu