🚛 Hány km-t tud megtenni a kamion tele tankkal?
Komplett, gyakorlati útmutató a kamion üzemanyag-fogyasztás, kamion hatótávolság, kamion tankméret és állófűtés fogyasztás témáiról
A fuvarozásban a profit gyakran literenként dől el. A kamion üzemanyag-fogyasztás és a kamion hatótávolság kéz a kézben határozza meg, hogy mennyi idő és pénz megy el egy útvonalon — és mennyi marad a kasszában. A sofőrök és a fuvarszervezők számára egyaránt kulcskérdés, hogy hány kilométert megy el egy kamion tele tankkal, milyen tényezők húzzák fel vagy épp le a fogyasztást, és hogyan lehet ezt kézzel foghatóan javítani.
Ez a cikk lépésről lépésre végigvisz mindenen: átlagfogyasztásokon, tankméreteken, hatótáv-számításon, valós példákon, állófűtés fogyasztásán, és kapsz konkrét, azonnal használható tippeket a takarékosabb, környezetkímélőbb üzemeltetéshez. A tartalom közérthető, mégis szakmailag pontos, és végig használjuk a fontos SEO-kifejezéseket: kamion üzemanyag-fogyasztás, kamion hatótávolság, kamion hány kilométert megy egy tankkal, kamion tankméret, állófűtés fogyasztás.
1) Alapok: mit jelent a fogyasztás és a hatótávolság a gyakorlatban?
Fogyasztás (l/100 km): megmutatja, hogy 100 kilométer megtételéhez mennyi üzemanyagra van szükség. A nyerges vontatók tipikusan 30–40 liter/100 km sávban mozognak. Modern, jól karbantartott Euro 6-os járműveknél, ideális körülmények között 25–28 l/100 km is elérhető.
Hatótávolság (km): az a távolság, amit a kamion egy tank üzemanyaggal meg tud tenni. Képlete:
Hatótáv = (Tankméret / Fogyasztás) × 100
Példa: 800 literes tank és 35 l/100 km fogyasztás esetén:
800 / 35 × 100 = 2285 km (elméleti, ideális körülmények között).
Miért fontos?
- Tankolási stratégia: olcsóbb országban tölteni jelentős megtakarítás.
- Menetterv: ritkább megállás, pontosabb érkezés.
- Környezeti lábnyom: kevesebb liter = kevesebb CO₂.
2) Mi befolyásolja a kamion üzemanyag-fogyasztását?
A „mennyi az annyi?” kérdésre a válasz szinte mindig: attól függ. Íme a legnagyobb hatású tényezők, sofőr szemmel is „érezhető” példákkal.
a) Rakomány és tengelyterhelés
- Súly: többlettonnák = több energia, magasabb fogyasztás.
- Elosztás: rosszul elosztott rakomány → nagyobb gördülési ellenállás, gyakoribb váltás, több fékezés/gyorsítás.
Gyakorlati tanács: indulás előtt ellenőrizd a tengelyterhelést (pl. állomási mérleg), és törekedj az egyenletes elosztásra.
b) Sebesség és aerodinamika
- Légellenállás kb. a sebesség négyzetével nő. 80–85 km/h környéke gyakran arany középút.
- Minden +10 km/h autópályán érezhetően dobja a liter/100 km értéket.
- Oldalszoknyák, tető- és oldallégterelők, zárt alvázpanelek 3–8% megtakarítást hozhatnak.
c) Út- és forgalmi viszonyok
- Hegymenet: +10–20% fogyasztás.
- Sűrű forgalom: több fékezés/indulás → magasabb átlagfogyasztás.
- Oldalszél/szembeszél: szintén komoly tényező.
d) Időjárás: hőmérséklet és klíma
- Hideg motor, téli üzem: hosszabb bemelegedés, sűrűbb levegő → nagyobb ellenállás.
- Klíma használat: 0,5–1,5 l/100 km plusz, extrém hőben még több.
e) Vezetési stílus
- Finom gázkezelés, előrelátó fékezés, motorfék használata: akár 3–5 l/100 km különbség is kijöhet két sofőr között azonos útvonalon.
- Tempomat és prediktív (GPS-alapú) tempomat: emelkedők előtt „rákészül”, lejtőn gurulás — sokat számít.
f) Karbantartás és technikai állapot
- Guminyomás: 1 bar hiány akár 5% pluszfogyasztás.
- Futómű-beállítás: rossz összetartás = szó szerint „elgurul” a pénz.
- Szűrők, olaj, injektorok: apró lerakódások is nővelik a fogyasztást.
3) Kamion tankméret – mekkora tartállyal érdemes számolni?
A kamion tankméret a fuvarprofilhoz igazodik:
- Belföld, regionális terítés: jellemzően 400–600 liter.
- Nemzetközi fuvar: gyakori a 800–1200 liter (duplatank).
- Speciális felhasználás: előfordul 1500 liter feletti összkapacitás is.
Miért jó a nagyobb tank?
- Ritkább tankolás → jobb időkihasználás.
- Árstratégia: ott tankolsz, ahol olcsóbb a dízel.
- Rugalmasság: elkerülhetők a drága határ menti kutak.
Pro tipp fuvarszervezőknek: tarts listát az útvonalon lévő átlagárakról országonként; a menettervbe építs be „stratégiai tankolási pontokat”.
4) Kamion hány kilométert megy egy tankkal? – Számoljunk több esettel
A képlet adott: (Tankméret / Fogyasztás) × 100. Nézzük három, a valóságban is gyakori helyzeten.
Eset A: 800 liter, 33 l/100 km (autópálya-domináns, 40 t)
Hatótáv = 800 / 33 × 100 ≈ 2424 km
Reális vállalás: 2100–2300 km (szél, domborzat, forgalom függvényében).
Eset B: 1000 liter, 30 l/100 km (modern Euro 6, takarékos stílus)
Hatótáv = 1000 / 30 × 100 = 3333 km
Reális: 2900–3100 km.
Eset C: 600 liter, 38 l/100 km (város + országút, gyakori megállás)
Hatótáv = 600 / 38 × 100 ≈ 1579 km
Reális: 1300–1500 km.
Ökölszabály: az elméleti hatótávból 10–15% tartalékot érdemes fejben levonni a biztonság kedvéért.
5) Típuspéldák: átlagfogyasztás és becsült hatótáv
Ezek átlagos, tájékoztató értékek, valós körülmények között ±10–20% eltérés természetes.
| Márka / Modell | Átlagfogyasztás (l/100 km) | 1000 l tank becsült hatótáv |
|---|---|---|
| Volvo FH (Euro 6) | 30–33 | 3030–3330 km |
| Scania R / S | 29–32 | 3125–3448 km |
| MAN TGX | 32–35 | 2857–3125 km |
| Mercedes Actros | 30–34 | 2941–3333 km |
| DAF XF / XG | 31–34 | 2941–3225 km |
| Renault T | 33–36 | 2777–3030 km |
| Iveco S-Way | 32–37 | 2702–3125 km |
Értelmezés: ugyanazzal a kamion tankmérettel két külön sofőr, kétféle útvonalon akár 500–800 km különbséget is produkálhat tele tankkal.
6) Állófűtés fogyasztás – kicsi, de számolni kell vele (főleg télen)
A kamion állófűtés (állóhelyzeti fűtés) a sofőr komfortja és az akkumulátorok, folyadékok védelme miatt is kulcsfontosságú.
- Átlagos állófűtés fogyasztás: 0,5–1,0 liter/óra.
- Motorjáratás helyett állófűtés: motorral 2–3 liter/óra is lehet, vagyis többszöröse az állófűtésnek.
Szcenárió: 9 órás éjszakai pihenő, 0,7 l/óra átlag
→ 9 × 0,7 = 6,3 liter/éj.
Három éj egy hosszabb fuvar alatt: kb. 19 liter. Ez 33 l/100 km átlagfogyasztás mellett kb. 57 km „elvi hatótávot” jelent — nem sok, de sűrű téli pihenőknél érdemes fejben tartani.
Pro tipp: a jó minőségű állófűtés gyorsan megtérül: komfortosabb pihenő = kipihent sofőr = egyenletesebb, takarékosabb vezetés.
7) AdBlue (SCR) és a „rejtett” folyadékok szerepe
A modern dízelek döntő többsége SCR-rendszerrel (AdBlue) teljesíti az emissziós normákat. Az AdBlue fogyasztás jellemzően a gázolaj 3–6%-a.
- 30 l/100 km gázolajnál ez 0,9–1,8 l/100 km AdBlue.
- Az AdBlue súlya + tankolása kisebb logisztikai tényező, de elfelejteni nem szabad.
- Hatótávra nincs direkt nagy hatása, de üzemképesség szempontjából kritikus (hiba esetén a rendszer teljesítményt korlátozhat).
8) Üzemanyagár-stratégia: hol, mennyit, mikor?
Kamion hány kilométert megy egy tankkal? – a válasz mellett a hol tankolok? kérdés is döntő.
- Országonként eltérő árazás: regionális különbségek akár 10–20%-ot is kitehetnek.
- Időzíthető tankolás: indulás előtti olcsó tankolás → drága autópálya-kutak elkerülése.
- Duplatank előnye: rugalmasság a határoknál, kevesebb „kényszertankolás”.
Mini-ROI példa:
Egy 1000 literes feltöltés, 30 Ft/l különbség → 30 000 Ft megtakarítás egyetlen tankolásnál. Évente 40 töltés: 1,2 millió Ft.
9) 18 gyakorlatias tipp a fogyasztás azonnali csökkentésére
Vezetés és tervezés
- 80–85 km/h tartása autópályán (amennyiben a határidő engedi).
- Prediktív tempomat bekapcsolása, ahol elérhető.
- Előrelátó vezetés: gurítás lejtőn, motorfék használat, minél kevesebb „gáz-fék-gáz” ciklus.
- Elkerülő útvonalak a dugók, hegyes szakaszok idején (ha a menetidő nem nő aránytalanul).
- Okos pihenők: nagy szélben pihenő → kedvezőbb időjárási ablakban haladás.
Jármű és karbantartás
- Guminyomás heti kontroll (TPMS, kézi mérés).
- Futómű-beállítás negyedéves ellenőrzése.
- Szűrők, olajak, injektorok állapota naprakész.
- Aerodinamikai kiegészítők felszerelése (ha hiányzik).
- Felesleges súly kiiktatása: láncok, szerszámok, „tárolt vasak” — a sok kicsi sokra megy.
Tankolás és üzemanyag
- Megbízható kút, stabil minőség.
- Tankolási tervezés (árak/országok ismerete).
- Töltési szokások: ne telire mindenhol; stratégiai „épp elég” is lehet, ha drága a dízel.
Komfort és segédrendszerek
- Klíma tudatos használata.
- Állófűtés vs. motorjáratás: mindig az előbbi.
- Légkompresszor, generátor, elektromos fogyasztók — kerüld a felesleges terhelést.
Digitális eszközök
- Telematikai rendszer: fogyasztásprofil, üresjáratok, vezetési viselkedés elemzése.
- Sofőrképzés: eco-driving tréning — dokumentáltan 3–8% megtakarítás tartósan.
10) Környezetvédelem és trendek: merre tart a kamionos világ?
A klasszikus dízel trónját ugyan nem veszti el egyik napról a másikra, de a zöld átállás már a küszöbön:
- HVO (hidrogénezett növényi olaj) és biodízel: csökkentett CO₂-lábnyom, kompatibilis motorokkal.
- Gázüzem (LNG/CNG): bizonyos relációkban kedvező, de infrastruktúra-függő.
- Elektromos kamionok: városi/regionális terítésnél egyre több pilot és éles üzem.
- Aerodinamika, gördülési ellenállás fejlesztései: a „kis százalékok” itt is milliókat érnek.
A kamion üzemanyag-fogyasztás csökkentése tehát egyszerre pénzügyi és környezeti érdek. A hatótáv nő, a költség csökken — win-win.
11) Mintaszámítások: gyors kalkuláció különböző helyzetekre
„Sík autópálya, 40 tonna, barátságos idő”
- Fogyasztás: 31 l/100 km
- Tankméret: 1000 l
- Hatótáv: 1000 / 31 × 100 ≈ 3226 km
- Reális: 2900–3100 km.
„Vegyes útvonal, 60% autópálya, 40% országút”
- Fogyasztás: 34 l/100 km
- Tank: 800 l
- Hatótáv: 800 / 34 × 100 ≈ 2353 km
- Reális: 2000–2200 km.
„Városi terítés, sok megállás”
- Fogyasztás: 38–42 l/100 km
- Tank: 600 l
- Hatótáv: 600 / 40 × 100 = 1500 km (középérték)
- Reális: 1200–1400 km.
Megjegyzés: télen az állófűtés, nyáron a klíma és a sűrű forgalom láthatóan rövidítheti a hatótávot.
12) Fenntartási matek: mikor térül meg egy aerocsomag vagy sofőrképzés?
Kiinduló helyzet: 100 000 km/év, 33 l/100 km átlag
→ Éves gázolaj: 33 000 liter.
a) Aerodinamikai csomag (6% megtakarítás)
- Megtakarítás: 33 000 × 0,06 = 1980 liter/év.
- 700 Ft/l árral: ~1,386 millió Ft/év.
- Ha az aero csomag 2,5 millió Ft: megtérülés < 2 év.
b) Eco-driving tréning (4% megtakarítás)
- Megtakarítás: 1320 liter/év
- Forintban: ~924 000 Ft/év.
- Képzés 250–400 ezer Ft/sofőr → néhány hónap alatt visszahozhatja az árát.
13) Sofőrkímélő és járműkímélő tippek (amelyek a fogyasztást is védik)
- Tempó vs. határidő: ha 82–85 km/h mellett is kényelmesen tartható az ETA, ne menj 90-nel.
- Defenzív vezetés: a „távolságtartás” nem csak biztonság — kevesebb fékezés, egyenletesebb haladás.
- Pihenő és éhség: fáradt vagy éhes sofőr görcsösebben vezet — több hirtelen mozdulat, nagyobb fogyasztás.
- Digitális visszajelzés: ha a telematika mutatja a „pazarló” szokásokat, könnyebb őket levetkőzni.
14) Checklistek (nyomtatható stílusban)
Indulás előtt (2 perc)
- Gumi nyomás/állapot ránézésre oké?
- Nincs felesleges súly a fülkében/ládákban?
- Terhelés egyenletesen elosztva?
- Menettervben tankolási pontok megvannak?
- Időjárás ellenőrizve a kritikus szakaszokra?
Útközben
- 80–85 km/h, ahol lehet.
- Tempomat (prediktív, ha van).
- Felesleges járatás tilos (rakodásnál, várakozásnál).
- Klíma és elektromos fogyasztók okosan.
Pihenőben
- Állófűtés motorjáratás helyett.
- Következő etap: forgalom és időjárás szerinti indulás.
- Gyors vizuális gumiteszt, lámpák, rögzítések.
15) Összegzés – mennyit megy el egy kamion tele tankkal?
- Átlagos fogyasztás: 30–40 l/100 km, modern takarékos gépeknél ideálisan 25–28 l/100 km.
- Jellemző kamion tankméret: 600–1200 liter (duplatanknál gyakoribb a felső tartomány).
- Elméleti hatótáv 1000 literrel: kb. 2700–3400 km (fogyasztástól függően).
- Reális hatótáv 1000 literrel: kb. 2400–3100 km a legtöbb nemzetközi fuvarnál.
- Állófűtés fogyasztás: 0,5–1,0 l/óra — pihenők során számold hozzá.
A kamion hány kilométert megy egy tankkal kérdésre tehát nincs egyetlen fix szám — te szabod meg a vezetési stílussal, karbantartással, tankolási stratégiával és a jármű felszereltségével. A jó hír: a legtöbb spórolás szokás kérdése, és már az első útvonalon visszahozza az árát.
❓ GYIK – Gyakran Ismételt Kérdések
1) Hány literes a kamion üzemanyagtartálya?
A legtöbb nyerges vontató 600–1200 liter közötti kamion tankméret-tel dolgozik. Belföldi terítésnél gyakori a 400–600 liter, nemzetközi fuvarnál a 800–1200 liter (duplatank).
2) Mennyi üzemanyagot fogyaszt egy kamion 100 km-en?
Átlagban 30–40 l/100 km, de modern, jól karbantartott Euro 6-os gép takarékos vezetéssel 25–28 l/100 km-re is képes lehet ideális körülmények között.
3) Hány km-t megy el egy kamion tele tankkal?
A képlet: Hatótáv = (Tankméret / Fogyasztás) × 100.
Például 1000 liter és 32 l/100 km esetén kb. 3125 km elméleti hatótáv. Reálisan 2400–3100 km az, amire egy nemzetközi fuvaron számíthatsz, a körülményektől függően.


